خودرویی

نحو تست کاتالیزور خودرو

کاتالیزور در مسیر اگزوز خودرو تعبیه شده و میزان انتشار گازهای مختلف از خروجی ماشین را کم می‌کند. بنابراین سالم بودن این قطعه اهمیت بسیار زیادی در حفظ محیط زیست ایفا می‌کند. اما نحو تست کاتالیزور خودرو چگونه است؟ برای تست کارکرد این قطعه باید با نشانه‌های خرابی در ان آشنا باشید. با ما در این مطلب از آکادمی مالی مسعود باشید تا شما را به نحو تست این قطعه آشنا کنیم.همچنین ما در اکادمی مسعود به فروش حواله پژو پارس پرداخته ایم تا شما عزیزان با خیالی آسوده به خرید خود برسید.

کاتالیزور چیست و چه کاربردی دارد؟

کاتالیزور وسیله‌ای است که در راه خروجی در خودرو که اگزوز نام دارد قرار می‌گیرد. این قطعه در یک پروسه از چند واکنش شیمیایی گازهای سمی خودرو را به گازهای بی‌خطر تبدیل می‌کند. این واکنش‌ها به نوع موتور خودرو و سختی که مصرف می‌کند وابسته است. به عنوان مثال در ماشین‌های گازوئیلی از واکنش‌های شیمایی اکسیداسیون استفاده می‌شود. از این مبدل‌ها بیشتر در خودروها استفاده می‌شود. با این وجود در هواپیما- کشتی و لوکوموتیوها نیز کاربرد داشته و استفاده می‌شوند. این مبدل‌ها از اجزای مختلفی ساخته شده‌اند که شامل سه بخش مختلف اعم از:

  • کاتالیست
  • لایه اکسیدی
  • ماده کاتالیست

می‌باشد. تست کاتالیزور خودرو سلامت و کارایی تمام این بخش‌ها را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

تست کاتالیزور خودرو

کارکرد اصولی کاتالیزور چند کیلومتر است؟

برای بسیاری از افراد این سوال وجود دارد که کارکرد استاندارد کاتالیزور چند کیلومتر است؟ در ابتدا باید بگوییم که کاتالیزور از قطعات مادام العمر در خودرو محسوب نمی‌شود. اما نمی‌توان به طور دقیق نیز کارکرد استاندارد این قطعه از خودرو را تعیین کرد. چرا که فاکتورهای مختلفی در تعیین عمر کاتالیزور خودرو موثر هستند از جمله:

  • شرایط نگهداری و سرویس‌های دوره‌ای کاتالیزور خودرو
  • برند سازنده کاتالیزور
  • وضعیت سلامت فنی خودرو

با این همه اگر خودرو از نظر فنی سالم باشد کاتالیزور آن در حدود ۹۰ الی ۱۱۰ هزار کیلومتر کار خواهد کرد. توجه داشته باشید که این بازه در همه خودروها یکسان نبوده و می‌تواند تا حدی متفاوت باشد. همچنین وارد شدن ضربه‌های شدید به این قطعه موجب می‌شود از خودرو جدا شده یا ایراد پیدا کند.

شیوه‌های تست کاتالیزور خودرو

چند روش مختلف وجود دارد که به کمک آن‌ها می‌توانید از صحت و کارکرد کاتالیزور خودروی خود اطمینان حاصل نمایید. در این بخش از این مقاله کارشناسان ما در آکادمی مالی مسعود این شیوه‌ها برای تست کاتالیزرو را شرح می‌دهند.

۱- کیپ کردن اگزوز و استفاده از دستگاه دیاگ

برای این منظور باید به کمک یک پارچه و یا با دست خود مسیر خروج اگزوز را مسدود کنید. هم زمان با مسدود کردن مسیر اگزوز به پارامتر سنسور فشار هوا مانیفولد نیز نگاه کنید. اگر فشار مانیفولد به سرعت بالا رفت کاتالیزور خودرو سالم است. اما اگر افزایش این فشار با تاخیر همراه بود احتمالا این قطعه در خودروی شما معیوب است. وجود نشتی و راه فرار در اگزوز موجب می‌شود این تست نتایج را به درستی نشان ندهد.

۲- باز کردن مسیر فرعی

اگر کاتالیزور پر شده باشد گازهای حاصل از احتراق به راحتی امکان خروج پیدا نمی‌کنند. این موضوع روی تنفس خودرو اثر منفی به جای گذاشته و جرم هوای ورودی را نیز کاهش می‌دهد. با این تفاسیر برای تست کاتالیزور خودرو می‌توانید اتصالات آن را کمی شل کنید تا مسیری فرعی ایجاد شود. سپس اقدام به رانندگی با خودرو کرده تا توان خودرو را ارزیابی کنید. اگر توان خودرو به حالت اولیه بازگشت و موتور سرحال شد نشان از کیپ بودن کاتالیزور خودرو دارد. با این روش صدای فرعی اگزوز خودرو اضافه می‌شود که طبیعی است. اگر در این تست نتیجه گرفتید کاتالیزور خراب است باید آن را تعویض کنید.

۳- به کارگیری دماسنج مادون قرمز

ماشین را روشن کرده و اجازه دهید ۲۰ دقیقه در حالت در جا کار کند. یا اینکه خودرو را به بزرگراه برده و دوباره به خانه باز گردانید تا به دما برسد. خودرو را بر روی یک سطح صاف پارک کرده و در حالت خلاص قرار دهید. سپس دمای لوله ورودی به بخش جلوی کاتالیزور را بررسی کرده و اندازه بگیرید. حال نوبت اندازه‌گیری دمای لوله خروجی این قطعه می‌باشد. در کاتالیزورهای سالم اختلاف این دو دما باید در حدود ۲۰+ درجه باشد. در واقع قسمت خروجی کاتالیزور سالم باید ۲۰+ درجه گرم‌تر از بخش ورودی آن باشد. این تست کاتالیزور خودرو شما را از وضعیت این قطعه کاملا آگاه می‌کند.

روش تجربی تست کاتالیزور خودرو چگونه است؟

در بین روش‌های علمی و استاندارد شیوه‌های تجربی نیز وجود دارد که نشان دهنده وضعیت کاتالیزور خودرو است. بسیاری از تعمیرکاران و مالکین خودرو از روش‌های تجربی برای تست کردن کاتالیزور خودرو استفاده می‌کنند. البته شیوه تجربی برای عیوبی مانند نشتی در مدار اگزوز و یا تفاوت در سیستم خودروهای مختلف قابل استناد نیست. در این شیوه با دست مسیر اگزوز را کیپ می‌کنند. سپس از طریق حس کردن حجم گاز خروجی تشخیص می‌دهند آیا کاتالیزور کیپ شده است یا خیر. برای موفقیت در این شیوه باید تجربه کافی داشته باشید در غیر این صورت کارآمد نخواهد بود.

خرابی کاتالیزور چه نشانه‌های دارد؟

جدای از کنترل و تست کاتالیزور خرابی این قطعه نشانه‌هایی نیز دارد. آشنایی با نشانه‌های خراب بودن این قطعه می‌تواند در تشخیص به موقع آن موثر باشد. این نشانه‌ها بدون انجام تست کاتالیزور خودرو می‌گویند باید نسبت به تعمیر یا تعویض این قطعه اقدام کنید.

  • روشن شدن چراغ چک خودرو
  • ایجاد خطاهایی در ارتباط با سنسور اکسیژن خودرو
  • سرخ شدن رنگ کاتالیزور
  • سخت روشن شدن ماشین
  • شنیده شدن صدای تق تق از کاتالیزور

در صورت بروز هر یک از این علائم باید به تعمیرگاه‌های مجاز و معتبر رفته تا اقدامات لازم انجام گیرد.

دلایل خراب شدن کاتالیزور خودرو چیست؟

غنی سوزی به معنای بیشتر بودن نسبت سوخت به هوا از دلایل مهم در خرابی این قطعه است. همچنین سایر علل خراب شدن کاتالیزور عبارتند از:

  • سوخت بی‌کیفیت
  • وجود روغن سوزی در خودرو
  • نشتی مایع خنک کننده موتور به اگزوز

می‌باشند. بنابراین باید نسبت به برطرف کردن این علل در خودروی خود هر چه سریع‌تر اقدام کنید.

سخن پایانی

امیدواریم این مطلب درباره روش‌های مختلف تست کاتالیزور خودرو از آکادمی مالی مسعود برای شما مفید واقع شود. شما به روش‌های گفته شده برای تست این قطعه چه راهی را اضافه می‌کنید؟!

 

 

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *