خودرویی

اگر ترمز اتومبیل نگرفت بهترین اقدام چیست؟

ترمز از مهم‌ترین سیستم‌های خودرو برای حفظ جان و سلامت سرنشینان محسوب می‌شود. کنترل درست و به موقع خودرو تا حد بسیار زیادی به کارایی و عملکرد ترمز باز می‌گردد. بنابراین همیشه باید از صحت سیستم ترمز در ماشین مطمئن بود. اما اگر ترمز اتومبیل نگرفت بهترین اقدام چیست؟ بهتر است خونسردی خود را حفظ کرده و به توصیه‌های این مقاله توجه کنید. در این مطلب از آکادمی مالی مسعود درباره اقدامات لازم هنگام نگرفتن ترمز اتومبیل توضیحاتی ارائه می‌کنیم.و همچنین ما در اکادمی مسعود برای شما عزیزان بستری برای خرید حواله خودرو فراهم کرده ایم تا با خیالی آسوده صاحب ماشین شوید.

مهم‌ترین دلایل نگرفتن ترمز چیست؟

در ابتدا بهتر است درباره علل بروز مشکلاتی که موجب نگرفتن ترمز می‌شود بدانیم. آشنایی با این علل کمک می‌کند تا از بروز این مشکل مهم در سیستم ترمز خودرو پیشگیری کنیم.

نگرفتن ترمز اتومبیل

۱- مایع ترمز آلوده یا اندک

یکی از ضروری‌ترین بخش‌ها برای انتقال نیروی پدال ترمز به لنت‌ها مایع ترمز می‌باشد. پس اگر این مایع کم یا آلوده باشد نمی‌تواند وظایف خود را عملی کند. در نتیجه یا ترمز خودرو عمل نمی‌کند یا ترمزگیری خودرو ضعیف می‌شود. پس به مایع ترمز همیشه دقت کافی باشید و در سرویس‌های دوره‌ای آن را مورد بررسی قرار دهید.

۲- عیوب بوستر یا پمپ ترمز

دلیل دیگری که موجب نگرفتن ترمز اتومبیل می‌شود خرابی پمپ یا بوستر ترمز است. نیروی لازم برای ترمز گرفتن خودرو توسط بوستر و پمپ ترمز تولید می‌شود. در نتیجه خرابی این بخش موجب نگرفتن ترمز یا ضعف آن خواهد شد.

۳- وجود هوا در سیستم ترمز خودرو

یکی دیگر از دلایلی که سیستم ترمز در خودرو به خوبی کار نمی‌کند وجود هوا در آن است. هوا موجب می‌شود تا پدال ترمز پایین رفته و فرآیند ترمزگیری در اتومبیل ضعیف شود.

۴- خرابی سنسور ABS

این سنسور برای تشخیص قفل شدن چرخ‌های خودرو به کار می‌رود. این سیستم از قفل شدن چرخ‌های خودرو در شرایط مختلف جلوگیری می‌کند. اگر این سنسور خراب باشد کل سیستم ترمز دچار ضعف و مشکل خواهد شد. پس در بررسی‌های خود برای کشف علت ضعف سیستم ترمز این مورد را هم در نظر داشته باشید.

هنگام نگرفتن ترمز اتومبیل چه اقداماتی انجام دهیم؟

همه راننده‌ها ممکن است با شرایطی مواجه شوند که ترمز خودرو نمی‌گیرد. اینکه در مواجه با این مشکل چه واکنشی از خود نشان دهید اهمیت بسیار زیادی دارد. اولین مورد اینکه خونسردی و آرامش خود را حفظ کرده تا واکنش‌های حسی و خطرناک نداشته باشید. سپس چراغ‌های هشداردهنده خودرو را روشن کرده و به این شکل به دیگر راننده‌ها در جاده اخطار دهید. با تمام توان پدال ترمز خودرو را فشار دهید و این کار را مدام تکرار کنید. با این کار اصطکاک بیشتری بین دیسک ترمز و لنت ترمز ایجاد شده و به کاهش سرعت خودرو کمک می‌شود. در ادامه اقدامات لازم در چنین شرایط حساس و خطرناکی را در چند بخش ذکر کرده‌ایم.

۱- تمرکز روی جاده و تسلط بر خود

باید روی خود مسلط باشید و به جای ترس و تشویش روی جاده تمرکز کنید. تمام کارهایی که می‌توانید برای کنترل سرعت و توقف بی‌خطر خودرو انجام دهید را عملی کنید. ترسیدن هنگام نگرفتن ترمز اتومبیل موجب بروز واکنش‌های خطرآفرین از طرف شما می‌شود.

۲- هشدار به سایر راننده‌ها

آگاه کردن دیگر راننده‌های جاده از وضعیت خودروی شما اهمیت بسیار بالایی دارد. این کار درصد بروز حادثه را در جاده کاهش داده و به شما کمک می‌کند. هشدارهای لازم به شیوه‌های مختلفی به دیگر راننده‌ها داده می‌شود. روشن کردن چراغ‌های هشدار یکی از اولیه‌ترین و ساده‌ترین راه‌کارهای هشدار در جاده با دیگران می‌باشد. با دست نیز علامت‌هایی مبنی بر کار نکردن ترمز خودرو به سایرین بدهید. برای این منظور باید دست خود را به شکل حرف V انگلیسی در آورید. این علامت از سوی سایر راننده‌ها هم به معنای ترمز نگرفتن ماشین است.

۳- گرفتن دنده معکوس

یکی از بهترین راه‌کارها در زمان نگرفتن ترمز اتومبیل دنده معکوس در خودرو است. دنده معکوس موجب می‌شود تا سرعت ماشین کاهش و افت زیادی پیدا کند. همچنین به ایجاد هرچه بیشتر اصطکاک بین زمین و چرخ خودرو نیز کمک می‌کند. از این تکنیک به ویژه زمانی که سرعت خودرو خیلی زیاد نباشد برای هدایت آن به حاشیه جاده استفاده می‌شود. البته در گرفتن دنده معکوس جوانب احتیاط هم باید رعایت شود تا منجر به تصادف در جاده نشود.

۴- استفاده از موانع محیطی و اصطکاک جاده

در محیط پیرامون شما قطعا موانع مختلفی نظیر درختان یا تیر چراغ برق وجود دارد. از این موانع در جهت کاهش سرعت و نگه داشتن خودرو می‌توانید استفاده کنید. البته باید دقت کنید که شدت برخورد به موانع جاده زیاد نباشد چون خود خطرآفرین خواهد بود. اصطکاک جاده‌ای نیز می‌تواند یک عامل نگه دارنده خودرو محسوب شود. خودرو را به سمت حاشیه جاده هدایت کنید تا سرعت آن کاسته شود و در نهایت متوقف شود.

۵- کمک گرفتن از ترمز دستی

تکنیک و اقدام بعدی در زمان نگرفتن ترمز اتومبیل استفاده از ترمز دستی خودرو است. قبل از اینکه ترمز دستی خودرو را بکشید به فاصله خود با ماشین‌های پشت سر نیز توجه کنید. بهتر است از علامت‌های مخصوص برای آگاه کردن ماشین‌های پشت سر خود کمک بگیرید. دقت کنید که بیش از اندازه ترمز دستی خودرو را محکم نکشید. این کار موجب می‌شود چرخ‌های عقبی قفل شوند. در نتیجه احتمال واژگون شدن و تصادفات شدید تشدید خواهد شد.

۶- پیدا کردن محلی مناسب برای ساییدن و تصادف

در زمانی که ترمز خودرو عمل نمی‌کند تصادف و به اصطلاح ساییدن تنها راه‌کار برای توقف است. پس در مسیر به دنبال جای مناسب و کم خطری برای این برخورد باشید. مکانی را انتخاب کنید که خالی از مردم و وسایل نقلیه باشد. همچنین باید فضای کافی برای ایجاد ساییدگی و برخورد خودرو در محل مورد نظر وجود داشته باشد. این راه‌کار آخرین اقدامی است که در زمان نگرفتن ترمز اتومبیل باید انجام گیرد.

سخن پایانی

عمل نکردن ترمز یکی از دلهره آورترین اتفاقاتی است که در زمان رانندگی پیش می‌آید. در این شرایط باید خونسردی خود را حفظ کرده تا بهترین اقدامات را انجام دهید. انجام اقدامات مناسب هنگام نگرفتن ترمز اتومبیل که در این مطلب از آکادمی مالی مسعود اشاره کردیم از صدمات جدی پیشگیری می‌کند. شما چه اقداماتی را در چنین شرایط خطرناکی پیشنهاد می‌کنید؟

 

 

 

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *