خودرویی

مشکل کولر پژو پارس

مشکلاتی که برای کولر خودروها پیش می‌آید به ویژه در فصول گرم سال ناراحت کننده است. در این مطلب تلاش کرده‌ایم بررسی کوتاهی درباره کولر پژو پارس و مشکلات آن داشته باشیم. آیا با اصلی‌ترین مشکلات کولر پژو پارس آشنا هستید؟ روشن نشدن کولر و سر و صداهای غیر طبیعی بخشی عیوب کولر در خودرو پژو پارس است. اگر به مسائل مربوط به خودرو علاقه‌مند هستید خواندن این مطلب از آکادمی مالی مسعود را به شما توصیه می‌کنیم.و همچنین ما در آکادمی مسعود با خرید حواله خودرو  شما را صاحب خودرو میکنیم.

عملکرد کولر پژو پارس

سیستم سرمایشی در پژو پارس بر اساس دو اصل کلی کار می‌کند. این دو اصل عبارتند از:

  • جذاب گرما از طریق بخار شدن مایع
  • دفع گرما از طریق تبدیل بخار به مایع

می‌باشند که در بیشتر کولرهای خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرند. اواپراتور وظیفه جذب گرمای کابین خودرو را بر عهده دارد. در مقابل این کندانسور کولر پژو پارس است که به دفع گرما از کابین ماشین کمک می‌کند. بنابراین برای کارکرد مطلوب کولر پژو پارس باید تمام این قسمت‌ها و اجزای تشکیل دهنده در کنار هم کار کنند. مشکلات کولر پژو پارس از نقص و عیوب هر یک از این اجزا نشات می‌گیرد. در نتیجه برای کشف و درک بهتر این عیوب و مشکلات باید با اجزای کولر در پژو پارس آشنا باشیم.

مشکل کولر پژو پارس

اجزای تشکیل دهنده کولر پژو پارس

برای درک هر چه بهتر عملکرد کولر خودرو باید با اجزای تشکیل دهنده آن آشنا بود. در این بخش به طور اجمالی این بخش‌های مهم و اجزای کاربردی کولر ماشین را معرفی می‌کنیم.

۱- کمپرسور کولر پژو پارس

یکی از اصلی‌ترین و حیاتی‌ترین بخش‌های کولر هر خودرویی کمپرسور آن است. وظیفه‌ی مهم و خطیر متراکم نمودن گاز مبرد سیستم سرمایشی خودرو بر عهده این قطعه قرار دارد. بدون کمپرسور سایر اجزای کولر قادر به انجام وظایف خود نیستند. نیروی مورد نیاز کمپرسور کولر نیز از موتور و به کمک تسمه دریافت می‌گردد.

۲- کندانسور کولر پژو پارس

گاز مبرد با فشار و البته دمای بالا از کمپرسور وارد کندانسور کولر ماشین می‌شود. کندانسور موظف است تا دمای گاز مبرد را که فشار زیادی هم دارد پایین آورد. مبرد با کاهش یافتن دمایش از حالت گاز به مایع تغییر وضعیت می‌دهد. خراب بودن کندانسور موجب بروز مشکلات کولر پژو پارس و بسیاری از خودروها می‌شود.

۳- شیر انبساط

این قطعه نقش کنترلی چرخه انبساط را در سیستم سرمایشی ماشین بر عهده دارد. در واقع مقدار مبردی که به اواپراتور وارد می‌شود توسط این شیر تنظیم می‌گردد.

۴- اواپراتور کولر پژو پارس

این قطعه داخل کابین پژو پارس و در واقع پشت داشبورد تعبیه شده است. مایع مبرد بعد از عبور از اواپراتور و با دریافت گرمای داخل کابین دوباره حالت گازی شکل پیدا می‌کند. این بخش از کولر خودرو نیز در سرد کردن کابین نقش به سزایی ایفا می‌کند.

قطعات معرفی شده در این بخش از مهم‌ترین قسمت‌های تشکیل دهنده کولر پژو پارس می‌باشند. در ادامه کارشناسان ما در آکادمی مالی مسعود مشکلات شایع کولر در پژو پارس را بیان می‌کنند.

عیوب شایع و مشکلات کولر پژو پارس

در این بخش به تعدادی از پر شمارترین ایراداتی که برای کولر پزو پارس ایجاد می‌شود اشاره می‌کنیم.

۱- نشتی گاز مبرد کولر

گاز مبرد در هر سیستم سرمایشی مبتنی بر مبرد نقش حیاتی ایفا می‌کند. در کولر پژو پارس هم این گاز نقش تعیین کننده و مهمی دارد. بنابراین باید حجم گاز مبرد در کولر خودرو در سطح مناسبی قرار داشته باشد.  چنانچه درز و سوراخی در هر کجای مسیر سیستم سرمایشی ایجاد شده باشد گاز دچار نشتی خواهد شد. در نتیجه حجم و مقدار این گاز مهم کاهش یافته و کولر پژو پارس با مشکل مواجه می‌گردد. کمبود حجم گاز مبرد بر روی کمپرسور نیز فشار زیادی وارد کرده و به مرور آن را خراب می‌کند. پس در اسرع وقت برای پیدا کردن محل نشت و افزودن سطح مبرد باید اقدامات لازم را انجام داد.

۲- ضعیف بودن جریان هوای داخل کابین

یکی دیگر از مشکلاتی که دارندگان پژو پارس با آن مواجه هستند ضعیف بودن جریان هوای کولر است. این سری از مشکلات کولر پژو پارس بیشتر به دلیل عیوب کمپرسور و کندانسور خودرو ایجاد می‌شود. فاکتورهای مختلفی مانند:

  • فن دنده
  • کپرک بستن اواپراتور
  • لق بودن کانال‌های هوا

باید به طور کامل بررسی و ارزیابی شوند. هر کدام از این فاکتورها و علل می‌توانند به ضعیف شدن جریان باد کولر پژو پارس منتهی شوند.

۳- بوی بد کولر

گاهی اوقات با روشن کردن کولر خودرو بوی بسیار بدی به مشام می‌رسد. ای بو سرنشینان را آزار داده و شبیه به بوی رطوبت و کپک است. احتمالا اواپراتور کولر پژو پارس دچار کپک زدگی و گرفتگی شده است. در این حالت تمیز کردن اواپراتور و تعویض فیلترهای هوا توصیه می‌گردد.

۴- ریختن آب داخل کابین

اگر با روشن کردن کولر پژو پارس آب وارد کابین شد احتمالا شلنگ تخلیه گرفتگی دارد. در پروسه فعالیت کولر خودرو رطوبت داخل کابین به شکل آب و از طریق شلنگ تخلیه اواپراتور به بیرون هدایت می‌گردد. چنانچه مسیر این شلنگ دچار گرفتگی و انسداد شده باشد آب به کابین باز می‌گردد. بنابراین این مورد از مشکلات کولر پژو پارس با رفع گرفتگی شلنگ اواپراتور برطرف می‌شود.

۵- خروج باد گرم از دریچه کولر چند دقیقه بعد از روشن کردن

گاهی در ابتدای فعالیت کولر پژو پارس همه چیز عادی بوده و باد خنک از دریچه خارج می‌شود. اما بعد از گذشت چند دقیقه باید خنک کولر به باد گرم تغییر پیدا می‌کند. در اغلب اوقات این مشکل به دلیل عیوب و ایرادات شیر انبساط کولر خودرو رخ می‌دهد. اگر شیر انبساط سالم باشد باید در کلاچ خودرو به دنبال علت این مشکل در کولر خودرو باشید. سوختن فیوز هم می‌تواند در پاره‌ای از اوقات به بروز این مشکل در کولر ماشین منتهی گردد. برای رفع این عیوب در سیستم سرمایش پژو پارس بهتر است به سراغ افراد متخصص بروید.

سخن پایانی

مشکلات کولر پژو پارس به ویژه در روزهای گرم سال دردسرساز و عذاب‌آور است. در این مقاله از آکادمی مالی مسعود این مشکلات و عیوب را به طور اجمالی بررسی کردیم. شما چه تجربه‌ای از خرابی و مشکلات سیستم سرمایشی پژو پارس دارید؟

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *