خودرویی

مشکلات کولر دنا

خودروی دنا از جمله تولیدات محبوب و باکیفیت شرکت خودروسازی ایران خودرو به شمار می‌رود. در این مطلب از گروه آکادمی مالی مسعود قصد داریم درباره کولر این خودرو و مشکلات آن صحبت کنیم. آیا با مشکلات کولر دنا آشنا هستید؟ این مشکلات شامل خروج باد گرم و خنک نکردن کولر می‌شود. مطالعه این مطلب برای علاقه‌مندان به خودرو می‌تواند مفید و جذاب باشد.

آشنایی با خودروی دنا

دنا در نسخه ساده و معمولی خود به ماشین سمند شباهت قابل توجهی دارد. این شباهت هم در جنبه ظاهری و هم در مشخصات فنی مشاهده می‌شود. البته بی‌شک دنا نسبت به سمند طراحی مدرن‌تر و به روزتری دارد و به نوعی ارتقا یافته است. فضای کابین و صندوق در دنا مناسب بوده و از نظر امکانات نیز در سطح مناسبی قرار دارد.  پیشرانه دنا با اینکه از خودروهای روز دنیا عقب‌تر است اما نسبت به بسیاری از تولیدات داخلی مناسب‌تر می‌باشد. به همین خاطر به عنوان یکی از پرفروش‌ترین خودروهای ایران خودرو در سال‌های اخیر شناخته می‌شود. پیشرانه‌ای که در این خودروی ملی استفاده شده EF7 با ۱۶ سوپاپ است. ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتن بر متر گشتاور از ویژگی‌های این پیشرانه است. سیستم تهویه به کار رفته در دنا نیز از نوع اتوماتیک بوده و کیفیت خوبی دارد.

مشکلات کولر دنا

آشنایی با سیستم تهویه مطبوع دنا

پیش از بیان مشکلات کولر دنا باید با سیستم تهویه مطبوع آن کمی آشنا شویم. این سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک بوده و دمایی مشخص را در فضای داخلی کابین ایجاد میکند. به عنوان مثال اگر بر تهویه مطبوع روی ۲۵ درجه تنظیم شود در زمستان  تابستان هوای کابین در این سطح حفظ خواهد شد. این آپشن از امکانات جذاب سیستم تهویه مطبوع دنا به شمار می‌رود. از دیگر ویژگی‌ها و شاخصه‌های سیستم تهویه مطبوع دنا می‌توان به:

  • کنترل میزان هوای داخل کابین
  • کنترل اتوماتیک دمای کابین
  • یخ‌زدایی و بخار زدایی در زمستان
  • طراحی ایده‌آل و مناسب کانال‌های هوا
  • ایجاد دمایی یکنواخت در کابین

اشاره کرد. تهویه مطبوع در این خودرو موجب عملکرد بهینه در موتور آن می‌گردد. چرا که در انرژی مصرفی برای تنظیم دما در سطح دلخواه صرفه‌جویی خواهد شد. دیگر ویژگی این سیستم تهویه مطبوع که در دنا به کار رفته کاربری آسان آن است.

 عیب‌یابی خودکار کولر دنا

یکی از مزایای سیستم تهویه مطبوع به کار رفته در خودروی دنا سیستم عیب‌یابی خودکار آن است. به این ترتیب بسیاری از مشکلات کولر دنا با این سیستم عیب‌یاب خودکار کشف و رفع می‌گردد. سنسورهایی در این سیستم به کار رفته است که عیوب کولر و تهویه دنا را شناسایی می‌کنند. سپس از طریق علائم هشدار دهنده این عیوب و مشکلات را به مالک اعلام می‌کنند. برای فعال کردن سیستم عیب‌یابی خودکار تهویه مطبوع دنا باید خودرو را روشن نمایید. سپس دو کلید AC و OFF را همزمان برای ۵ ثانیه فشار دهید. این کار موجب فعال شدن سیستم عیب‌یاب خودکار تهویه دنا می‌گردد. استفاده از این سیستم کار پیدا کردن و تشخیص ایرادات کولر دنا را بسیار ساده خواهد کرد.

کمپرسور کولر دنا

یکی از بخش‌های مهم در کولر هر خودرویی از جمله دنا کمپرسور آن است. عملکرد صحیح کمپرسور موجب کارایی کولر خودرو شده و بالعکس خرابی آن فعالیت کولر را کاملا تحت شعاع قرار می‌دهد. از این رو در این بخش باید به معرفی و عملکرد و وظیفه کمپرسور در کولر خودرو اشاره نماییم. بسیاری از مشکلات کولر دنا ناشی از ایرادات و خرابی‌های این قطعه است. این بخش از کولر دنا دارای اجزای مختلفی همچون پیستون و سوپاپ است. بعد از روشن کردن کولر دنا کمپرسور گاز مبرد را متراکم کرده و به کندانسور کولر منتقل می‌کند. بنابراین فرآیند هواسازی و تولید بار خنک به کمک کمپرسور در کولر خودرو انجام می‌شود. خراب شدن این بخش از سیستم تهویه مطبوع دنا به دلایل مختلفی رخ می‌دهد.

دلیل خراب شدن کمپرسور دنا

کمپرسور در خودرو به علل مختلفی خراب شده و دیگر قادر به انجام وظایف خود نیست. در ادامه این بخش کارشناسان ما در آکادمی مالی مسعود به بخشی از این دلایل اشاره می‌کنند.

۱- معیوب بودن کلاچ

شاید برایتان عجیب باشد که خراب شدن کلاچ خودرو روی سیستم تهویه مطبوع و کولر نیز اثر دارد. کلاچ هنگام روشن شدن کولر دنا درگیر شده و اگر خراب باشد اختلال در روند کولر ایجاد می‌شود. رگلاژ کردن کلاچ و تمیز نمودن به موقع آن در جلوگیری از مشکلات بعدی می‌تواند کمک کند.

۲- فرسودگی باتری ماشین

بخش دیگری از مشکلات کولر دنا و کمپرسور سیستم تهویه مطبوع به باتری مربوط است. باتری ماشین است که برق مورد نیاز برای فعالیت کمپرسور و کولر خودرو را تامین می‌کند. اگر باتری فرسوده یا خالی شده باشد انرژی مورد نیاز کمپرسور و دیگر بخش‌های خودرو تامین نمی‌شود. در نتیجه سیکل فعالیت کولر ناقص شده و کولر دنا کار نمی‌کند.

۳- فاصله بین کلاچ و پولی

ارتباط کلاچ و پولی برای عملکرد صحیح در کولر خودرو الزامی می‌باشد. اگر بین دو قطعه فاصله ایجاد شود این ارتباط برقرار نخواهد شد. در نتیجه کولر ماشین دیگر به درستی کار نمی‌کند و به اصلاح خراب می‌شود.

دلایل خرابی کولر دنا

به غیر کمپرسور در که در بالا شرح دادیم دلایل دیگری نیز برای خراب شدن کولر دنا وجود دارد. خراب بودن کولر دنا به شکل تولید باد گرم یا خارج نشدن هیچ جریان هوایی از دریچه بروز پیدا می‌کنند. عواملی مانند:

  • خراب بودن فن کندانسور
  • کثیف بودن اواپراتور
  • رانندگی با سرعت خیلی زیاد
  • مشکلات ترموستات
  • نشتی گاز مبرد

دلایل مهم خراب شدن کولر دنا هستند. برای عیب‌یابی تخصصی‌تر و رفع مشکلات احتمالی بهتر است به سراغ تعمیرگاه‌های مجاز و با تجربه بروید. چرا که فاکتورها و عوامل بسیار زیادی در بروز مشکلات کولر خودروها از جمله دنا موثر هستند.

سخن پایانی

مشکلات کولر دنا موضوع مورد بررسی در این مقاله از آکادمی مالی مسعود بود. دلایل و عوامل ایجاد کننده آسیب به کولر دنا در این مطلب مورد بررسی قرار گرفت. سیستم عیب‌یاب خودکار دنا یکی از آپشن‌های جذاب این خودرو است که کار کشف علت را راحت‌تر می‌کند. شما چه تجربه‌ای از مشکلات سیستم تهویه مطبوع و کولر دنا دارید؟ تجربیات و نظرات خود درباره این موضوع را با دیگر کاربران سایت آکادمی مالی مسعود به اشتراک بگذارید.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *