خودرویی

مشکلات کولر تارا

یکی از امکانات رفاهی مهم در بیشتر خودروهای امروزی مانند تارا کولر  آن است. تصور تحمل هوای گرم داخل کابین خودرو بدون باد کولر آن بسیار نارحت‌کننده است. با این همه گاهی کولر خودروها دچار ایرادات و عیوبی می‌شوند که باید رفع کرد. با ما در این مقاله از آکادمی مالی مسعود به پاسخ کامل این پرسش خواهید رسید.

معرفی کوتاهی از خودروی تارا

یکی از تولیدات جدید شرکت ایران خودرو ماشینی به نام تارا است. این خودرو در دو نسخه اتوماتیک و دستی ساخته و به بازار عرضه شده است. امکانات رفاهی خوب و ایمنی مناسب در کنار فضای کافی کابین از مزیت‌های این ماشین به شمار می‌رود. این سدان خانوادگی را می‌توان نسخه ایرانی شده‌ی پژو ۳۰۱ دانست. پیشرانه به کار رفته در این خودرو توسط مهندسین ایران خودرو از نوع TU5 پلاس است.  این پیشرانه نسبت به نوع قدیمی خود بهبود و ارتقا پیدا کرده است. اما همچنان برخی از ایرادات مانند مشکلات کولر این ماشین به قوت خود باقی است. در ادامه این مطلب به شایع‌ترین مشکلاتی که برای کولر این خودروی داخلی ایجاد می‌شود اشاره خواهیم کرد.مشکلات کولر تارا

بررسی مشکلات کولر تارا

در این بخش به تعدادی از شایع‌ترین مشکلات کولر این خودروی ایرانی و جدید می‌پردازیم. برخی از این مشکلات برای کولر دیگر خودروها نیز ایجاد می‌شود. بنابراین باید اطلاعات کامل و درستی داشت تا مشکلات کولر این خودرو را رفع نمود. در ادامه این بخش در کنار بیان مشکلات معمول کولر تارا به راه حل آن‌ها نیز اشاره می‌کنیم.

۱- گرم بودن هوای کولر تارا

گاهی اوقات با روشن کردن کولر تارا جریان هوای گرمی از آن خارج می‌شود. این مشکل می‌تواند به دلیل نشت مبرد در سیستم خنک کننده خودرو ایجاد شده باشد. سیستم خنک‌کننده خودروی تارا برای عملکرد استاندارد به مبرد نیاز دارد. در واقع بدون مبرد دیگر بخش‌های سیستم تهویه مطبوع ماشین قادر به کار نخواهند بود. نشتی مبرد از هر بخش سیستم خنک‌کننده خودرو می‌تواند به تولید باد گرم در کولر تارا منتهی گردد. متاسفانه تشخیص این مشکل کولر تارا کار ساده‌ای نبوده و به تجربه زیادی نیاز دارد. زیرا در بخش‌های مختلفی از این سیستم از جمله:

  • اتصالات کولر
  • شلنگ‌ها
  • کمپرسور کولر تارا
  • کندانسور
  • اواپراتور

احتمال وجود نشتی مبرد هست. برای رفع این مشکل به سراغ تکنیسین‌های متخصص در حوزه کولر خودرو بروید. اغلب اوقات از رنگ و مبردهای ردیاب در سیستم کولر استفاده می‌کنند. با این کار راحت‌تر می‌توان محل دقیق نشتی مبرد را در سیستم سرمایش تارا پیدا کرد.

۲- خارج نشدن هوا از دریچه کولر

یکی دیگر از مشکلاتی که برای کولر تارا پیش می‌آید خارج نشدن هیچ جریان هوایی از آن است. این مشکل به اندازه‌ی خروج هوای گرم سر راست و واضح نیست. دلایل و عوامل مختلفی می‌تواند منتهی به این مشکل در کولر خودرو از جمله کولر تارا شود.

  • انسداد ورودی هوا: گاهی نواحی ورود هوا به دلیل گرفتگی فیلتر یا شی خراجی مسدود می‌شود. در این حالت با روشن کردن کولر تارا هیچ بادی از دریچه آن خارج نخواهد شد. این مورد می‌تواند یکی از مشکلات کولر تارا به حساب آید که نسبتا شایع است.
  • ایرادات تسمه‌ها و شلنگ‌های کولر: ممکن است هر کدام از تسمه‌ها و شلنگ‌های کولر خودروی تارا جدا شده باشند. در این حالت نیز هیچ جریان بادی از دریچه کولر بیرون نمی‌آید.
  • خراب بودن فیوز: چنانچه فیوز تهویه تارا بسوزد دیگر بادی از دریچه کولر آن خارج نمی‌شود.

برای رفع هر کدام از این مشکلات به سراغ تعمیرکارهای حرفه‌ای و با تجربه در حوزه کولر خودرو بروید. در غیر این صورت پیدا کردن علت دقیق خارج نشدن باد از کولر تارا و رفع آن بسیار سخت می‌شود.

۳- سرد نشدن محیط کابین

گاهی با وجودی که کولر تارا کار می‌کند و هوای سرد از آن خارج می‌شود کابین خنک نمی‌شود. این مشکل در بیشتر اوقات به حجم مبرد موجود در سیستم تهویه خودروی تارا مربوط است.  در واقع اگر حجم مبرد کولر ناکافی باشد باد سرد تولید شده قادر به خنک کردن کابین تارا نیست. این مورد نیز از مشکلات کولر تارا و بسیاری دیگر از خودروهای داخلی است. اما اگر از کافی بودن گاز مبرد مطمئن هستید این مشکل در کولر تارا به دلایل ذیل رخ داده است:

  • خرابی یا مسدود شدن کندانسور
  • خراب بودن سوئیچ کلاچ

در صورت لزوم برای تعویض این قطعات کولر تارا باید اقدام کنید تا مشکل ایجاد شده رفع گردد.

۴- استشمام بوی کپک از کولر

گاهی اوقات با روشن کردن کولر خودرو بویی شبیه به کپک زدگی به مشام می‌رسد. دلیل تولید این بو در سیستم تهویه مطبوع تارا رشد باکتری در آن است. این مورد البته به ندرت در کولر خودروها از جمله کولر تارا ایجاد می‌شود. اما از جمله مشکلاتی است که احتمال رخ دادن آن در کولر هر خودرویی وجود دارد. این مورد از سری مشکلات کولر تارا با عوض کردن فیلتر هوا رفع می‌شوند. چنانچه با تعویض فیلتر بوی بد از بین نرفت باید از محلول‌های ضد باکتری کمک گرفت.

۵- صداهای غیر طبیعی کولر تارا

هر صدایی که در حالت نرمال و عادی از کولر تارا به گوش نمی‌رسد می‌تواند نشان دهنده مشکل باشد. در اغلب اوقات سیستم تهویه خودروی تارا بدون سر و صدای آزاردهنده کار می‌کند. پس اگر صداهایی شبیه به جیغ کشیدن از کولر تارا به گوش رسید باید به دنبال علت آن باشید. گاهی دلایل کوچکی مانند برگ‌های سطح جاده عامل ایجاد کننده این صداها هستند. اما فرسودگی یاتاقان یا خرابی کلاچ کمپرسور هم می‌تواند دلیل این مشکل در کولر تارا باشند.

سخن پایانی

خودروی تارا در زمینه امکانات رفاهی دو امنیت رتبه و امتیاز خوبی به دست می‌آورد. با این همه گاهی شاهد مشکلات کولر تارا هستیم که باید به سرعت رفع شود. در این مطلب کارشناسان آکادمی مالی مسعود به برخی از مهم‌ترین مشکلات کولر لاین خودرو اشاره کردند. شما چه تجربه‌ای از خراب شدن کولر تارا دارید و چطور آن را رفع کردید؟ نظرات و سوالات خود را با دیگر کاربران سایت آکادمی مالی مسعود به اشتراک بگذارید.

 

 

Recent search terms:

بازگشت به لیست

1 نظر در “مشکلات کولر تارا

  1. فرامرز گفت:

    با سلام
    بیشتر این مشکلات که عنوان شد را ما با تارا داریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *