خودرویی

هنگام بالا رفتن آمپر چکار کنیم؟

داغ کردن ماشین به ویژه در روزهای گرم سال یکی از مشکلات اصلی رانندگان است. دلایل متعددی وجود دارد که باعث می‌شود موتور ماشین داغ کند. با رفع این علل می‌توان تا حد زیادی از بروز این مشکل جلوگیری کرد.  اما در هنگام بالا رفتن آمپر چکار کنیم؟ خونسردی خود را حفظ کرده و اقدامات گفته شده در این مطلب از آکادمی مالی مسعود را انجام دهید. اگر شما نیز نگران جوش آوردن ماشین در روزهای گرم پیش رو هستید با ما همراه شوید تا علاوه بر بهبود کیفیت رانندگی خرید خودروی بهتر را هم با خرید حواله خودرو  و حواله جانبازان تجربه کند .

منظور از بالا رفتن آمپر ماشین چیست؟

موتور خودرو در زمان فعالیت دمای بسیار زیادی دارد. این دمای بالا می‌تواند به موتور و  سایر بخش‌های خودرو آسیب‌های جدی وارد کند. در نتیجه به کمک سیستم خنک‌کننده و آب دمای موتور را تا حد استاندارد کاهش می‌دهند. چنانچه به هر دلیلی دمای آب در سیستم خنک‌کننده بالا برود موتور خنک نخواهد شد. در این حالت اصطلاحا گفته می‌شود که آمپر بالا رفته است. این اتفاق در هر زمان از سال می‌تواند رخ دهد اما در روزهای گرم و فصل تابستان بیشتر رخ می‌دهد. دلایل زیادی وجود دارد که موجب بروز این مشکل در سیستم خنک‌کننده خودرو شده و آمپر ماشین را بالا می‌برد. در ادامه به برخی از مهم‌ترین دلایل افزایش دمای موتور خودرو اشاره خواهیم کرد.

بالا رفتن آمپر

چرا آمپر ماشین بالا می‌رود؟

علل مختلفی وجود دارند که منجر به بالا رفتن دمای موتور و امپر خودرو می‌شوند.

۱- خراب بودن سیستم خنک‌کننده خودرو

در بیشتر اوقات عیوب و خرابی سیستم خنک‌کننده خودرو دلیل بالا رفتن آمپر است. در این سیستم مایعی جریان دارد که مانع بالا رفتن دمای موتور خودرو می‌شود. توجه داشته باشید که دمای محفظه احتراق می‌تواند تا ۱۳۶۱ درجه بالا برود. اگر این سیستم معیوب یا خراب باشد موتور خودرو داغ کرده و آمپر بالا می‌رود.

۲- ایرادات رادیاتور

یکی از بخش‌های ضروری و مهم در سیستم خنک‌کننده رادیاتور است. چرا که آب رادیات یا همان مایع خنک‌کننده در این بخش دمای خود را از دست می‌دهد و خنک می‌شود. بنابراین خراب بودن رادیاتور خودرو موجب می‌شود تا چرخه‌ی خنک کردن موتور ناقص شود. گرد و غبار و وجود رسوب در رادیاتور از دلایل مهم خراب شدن آن به شمار می‌رود.

۳- خراب بودن تسمه و شلنگ

یکی دیگر از بخش‌های مهم در سیستم خنک‌کننده تسمه و شلنگ آن هستند. این اجزا در تهویه و شارژ خودرو نیز نقش مهمی بر عهده دارند. بنابراین هنگام بالا رفتن آمپر خودرو تسمه و شلنگ آن را نیز بررسی کنید.

۴- کم شدن روغن موتور

روغن موتور علاوه بر اینکه موجب کاهش اصطکاک بین اجزای موتور می‌شود دمای آن را نیز کنترل می‌کند. به همین خاطر کم شدن سطح روغن یا بی‌کیفیت بودن آن می‌توان باعث جوش آوردن ماشین شود. کاهش سطح روغن موتور می‌تواند نشان‌دهنده نشتی در سیستم باشد.

۵- معیوب بودن ترموستات

تنظیم سیستم خنک‌کننده یکی از وظایف ترموستات ماشین است. به همین خاطر اگر این قطعه خراب باشد نوسانات نامنظم دما در موتور را شاهد خواهیم بود. توجه داشته باشید که خراب بودن ترموستات باعث خراب شدن موتور خودرو نیز می‌شود.

۶- خراب بودن پمپ آب

مایع خنک‌کننده در سیستم به کمک پمپ آب جریان پیدا می‌کند. پمپ آب کمک می‌کند تا گرما به رادیاتور خودرو منتقل گردد. خراب بودن پمپ آب می‌تواند باعث بالا رفتن دمای موتور تا حد زیادی شود.

اقداماتی که هنگام بالا رفتن آمپر خودرو باید انجام دهیم

بالا رفتن عقربه آمپر و جوش آوردن موتور برای هر راننده‌ای می‌تواند پیش آید. به همین خاطر باید بدانیم که در چنین شرایطی چه اقدامات و کارهایی را می‌توان انجام داد. در وهله اول خونسردی خود را حفظ کرده تا عملکرد بهتری داشته باشد. سپس به توصیه‌های کارشناسان آکادمی مالی مسعود در این رابطه عمل کنید.

۱- خودرو را کنار بزنید

به محض اینکه متوجه شدید آمپر ماشین بالا رفته باید خودرو را در محل مناسبی متوقف کنید. رانندگی کردن با آمپر بالا به موتور خودرو آسیب‌های جدی وارد می‌کند.

۲- کولر ماشین را خاموش کنید

کولر خودرو یکی از فاکتورهای بالا برنده دمای موتور است. پس قبل از اینکه توقف کنید باید کولر را خاموش نمایید.

۳- شیشه‌های خودرو را باز کنید

باز کردن شیشه‌های خودرو روشی موثر برای خارج کردن گرما از موتور خودرو است. با اینکه ممکن است کمی عجیب برسد اما حتما شیشه‌های خودرو را پایین بکشید.

۴- با مکانیک یا نیروهای امداد خودرو تماس بگیرید

چنانچه اقدامات گفته شده چندان به کاهش دمای موتور کمک نکرد با امداد خودرو جاده‌ای تماس بگیرید. افراد متخصص می‌توانند بهترین اقدامات برای کاهش دمای موتور خودرو را انجام دهند.

بالا رفتن آمپر ماشین چه نشانه‌هایی دارد؟

آشنایی با نشانه‌های جوش آوردن و بالا رفتن آمپر خودرو می‌تواند در تشخیص به موقع آن کمک کند. با تشخیص به موقع اقدامات لازم در زمان مناسب انجام می‌گیرند و اثر بیشتری دارند.

۱- داغ بودن کاپوت خودرو

با روشن شدن خودرو و کار کردن موتور دمای کاپوت نیز افزایش پیدا می‌کند. این حرارت و داغی تا حدی طبیعی بوده و جای نگرانی ندارد. اما اگر از حد معمول و نرمال دمای کاپوت بالاتر برود نشان‌دهنده داغ شدن موتور و بالا رفتن درجه آمپر است.

۲- خروج دود از کاپوت

یکی دیگر از علائم مهم در تشخیص جوش آوردن خودرو خروج دود از کاپوت می‌باشد. این نشان زمانی که مایه خنک‌کننده به نقطه جوش رسیده باشد رخ می‌دهد.

۳- صداهای غیرعادی از خودرو

با داغ شدن بیشتر از اندازه مایه خنک‌کننده صداهای عجیبی مانند کوبیده شدن در از خودرو به گوش می‌رسد. این صداهای نامتعارف نیز می‌توانند نشان‌دهنده بالا رفتن آمپر ماشین باشند.

۴- استشمام بوی دود از خودرو

داغ شدن زیاد موتور موجب می‌شود در داخل کابین خودرو بوی سوختگی به مشام برسد. این بو به دلیل بالا رفتن دمای مهر و موم‌های پلاستیکی قطعات موتور ایجاد می‌شود.

۵- کم شدن قدرت موتور

داغ موتور موجب می‌شود تا دیگر قدرت و توان همیشگی را نداشته باشد. بنابراین در شرایطی که ماشین جوش آورده موتور دیگر توان و قدرت همیشگی خود را نخواهد داشت. راننده به راحتی این موضوع را در حین رانندگی احساس می‌کند.

سخن پایانی

همه ما باید بدانیم که هنگام بالا رفتن آمپر ماشین چه اقداماتی را انجام دهیم. این اقدامات کمک می‌کنند تا از خسارت‌های بیشتر به موتور خودرو جلوگیری شود. شما در زمان جوش آورن خودرو چه اقداماتی را انجام می‌دهید؟ تجربیات خود را با ما در آکادمی مالی مسعود به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *