خودرویی

نحو محاسبه مصرف سوخت خودرو

میزان سوختی که خودرو مصرف می‌کند یکی از فاکتورهای مهم در هزینه‌‌ی آن می‌باشد. به همین خاطر برای رانندگان مهم است بدانند خودروی آن‌ها به طور تقریبی چقدر سوخت مصرف می‌کند. شما چقدر با نحو محاسبه مصرف سوخت خودرو آشنا هستید؟ در این مطلب از آکادمی مالی مسعود خواهیم گفت چطور بفهمید خودروی شما چقدر سوخت می‌سوزاند.و همچنین ما در اکادمی مسعود به خرید حواله خودرو و حواله خودرو جانبازان نیز پرداخته ایم شما عزیزان را به دیدن این صفحات دعوت میکنم.و در ادامه می‌توانید به زیاد یا کم بودن سوخت مصرفی خودروی خود پی ببرید. زیاد بودن مصرف سوخت نیز می‌تواند به دلیل مشکلاتی در خودرو باشد. پس به راحتی مشکلات افزایش دهنده مصرف سوخت در خودرو شناسایی و رفع می‌شوند.

آشنایی با مفهوم سوخت مصرفی خودرو

به مقداری سوختی که در یک مسافت مشخص مصرف می‌شود تا خودرو حرکت کند سوخت مصرفی می‌گویند. اکثرا این مقدار را به صورت لیتر در صد کیلومتر بیان و محاسبه می‌کنند. با توجه به گران بودن سوخت به ویژه بنزین یکی از معیارهای انتخاب ماشین میزان سوخت مصرفی آن است. این مقدار تحت تاثیر فاکتورهای مختلفی همچون:

  • وزن خودرو
  • نوعع موتور
  • سیستم سوخت‌رسانی خودرو
  • سلامت فنی ماشین

است. خودروهای مختلف میزان مصرف سوخت مشخصی را دارند که در مشخصات آن‌ها درج می‌شود. برای محاسبه مصرف سوخت خودرو باید با مفهوم دیگری به نام سوخت ترکیبی نیز آشنا باشید.

محاسبه مصرف سوخت خودرو

منظور از سوخت ترکیبی خودرو چیست؟

سوخت ترکیبی اصطلاحی است که در دفترچه راهنمای بسیاری از خودروها دیده می‌شود. میزان سوختی که خودرو در جاده‌ها و شرایط مختلف مصرف می‌کند متفاوت است. ترافیک و وضعیت جاده از فاکتورهای مهمی هستند که روی میزان سوخت مورد استفاده در خودرو اثر دارند. در شرایطی که ترافیک کمتر باشد و جاده وضع بهتری داشته باشد سوخت کمتری در خودرو مصرف می‌شود. اما در ترافیک میزان سوختی که خودرو در مسافت‌های یکسان می‌سوزاند بیشتر می‌شود. به میانگین این دو حالت سوخت ترکیبی گفته می‌شود. آنچه در دفترچه اطلاعات خودرو و وب‌سایت‌ها به عنوان سوخت مصرفی اعلام می‌شود در واقع سوخت ترکیبی مصرفی است. به همین خاطر در کیلومترهای مشخص عدد مصرف واقعی سوخت با میزان ذکر شده در دفترچه متفاوت است.

روش محاسبه مصرف سوخت خودرو

میزان سوختی که خودرو مصرف می‌کند تحت تاثیر فاکتورهای مختلفی قرار دارد. شتاب و سرعت خودرو، ترافیک و بار و تعداد سرنشینان از جمله مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در این میزان هستند. محاسبه کردن مقدار سوخت مصرفی در خودرو از راه‌های اطمینان از سلامت ماشین است. بنابراین بهتر است تا روش محاسبه مقدار سوختی مصرفی در خودرو را بدانیم. برای شروع ابتدا باک خودرو را کاملا پر کرده و عدد کیلومتر شمار فعلی را یادداشت کنید. بعد از چند روز استفاده از ماشین و خالی شدن باک عدد جدید کیلومتر شمار خودرو را دوباره یادداشت کنید. عدد جدید کیلومتر شمار را از عدد قبلی کم کرده تا مسافتی که رفته‌اید تعیین شود. حالا از فرمول زیر استفاده کنید تا میزان سوخت مصرفی خودرو به دست آید.

لیتر مصرفی بنزین= بنزین مصرف شده *۱۰۰/ مسافت طی شده

توجه داشته باشید که می‌توانید کیلومتر خودروی خود را هنگام پر کردن باک صفر کنید. اگر باک خودرو خالی نباشد مقدار بنزین اضافه شده را با مقدار بنزین موجود در باک جمع کنید.

چرا مصرف سوخت خودرو بالا می‌رود؟

بعد از محاسبه مصرف سوخت خودرو مناسب یا زیاد بودن مصرف بنزین مشخص می‌شود. اگر پی بردید که سوخت مصرفی خودروی شما زیاد است باید به دنبال دلایل ان باشد. در این بخش به تعدادی از مهم‌ترین دلایل افزایش مصرف سوخت در خودرو می‌پردازیم.

۱- عیوب موتور خودرو

چنانچه موتور خودرو به شکل استاندارد تنظیم نشده باشد میزان مصرف سوخت خودرو افزایش می‌یابد. از دیگر ایرادات موتور که موجب بالا رفتن سوخت مصرفی ماشین می‌شود می‌توان به:

  • فرسوده بودن شمع‌های خودرو
  • کثیف بودن فیلترهای هوا
  • خرابی شیر دریچه گاز
  • معیوب بودن سنسورهای اکسیژن

اشاره کرد. با بررسی و رفع این ایرادات مصرف سوخت خودرو به مقدار قابل توجهی کاهش می‌یابد.

۲- استفاده از روغن موتور بی‌کیفیت

روغن موتور نیز از دیگر فاکتورهای مهم در تعیین سوخت مصرفی خودرو است. پیستون‌های موتور به دلیل استفاده از روغن بی‌کیفیت دامنه حرکتی کمتری پیدا می‌کنند. در نتیجه دیگر راحت و آزادانه حرکت نکرده و ناگزیر سوخت بیشتری استفاده می‌شود. چرا که بار روی موتور ماشین افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه تقاضا برای سوخت دریافتی افزون می‌شود. محاسبه مصرف سوخت خودرو کمک می‌کند تا این ایرادات را کشف کنید. درجه گرانوی یا همان غلظت روغن موتور باید کاملا مناسب با مقادیر توصیه شده برای خودرو باشد.

۳- بی‌کیفیت بودن سوخت مصرفی

کیفیت سوخت خودرو نیز روی میزان مصرف آن اثر داشته و فاکتوری تعیین کننده است. مناسب‌ترین عدد اکتان برای سوخت خودرو ۹۲ می‌باشد. چنانچه عدد اکتان سوخت کمتر از این مقدار باشد بنزین پیش از سوختن توسط شمع بر اثر فشار موتور می‌سوزد. پس مقدار نهایی بنزین مصرفی در خودرو افزایش پیدا می‌کند. توجه داشته باشید که در اثر این فرآیند علاوه بر افزایش مصرف سوخت موتور خودرو نیز آسیب خواهد دید.

۴- استفاده از کولر

روشن بودن سیستم تهویه خودرو و کولر به معنای بار اضافه بر روی موتور ماشین است. در نتیجه این بار اضافه منتهی به مصرف بیشتر سوخت می‌شود. البته روشن کردن کولر به جای باز کردن پنجره در سرعت‌های بیشتر ۸۰ کیلومتر انتخاب بهتری است. زیرا درگ آیرو دینامیکی هنگام باز کردن پنجره خودرو در سرعت بار بیشتری روی موتور ایجاد می‌کند. در نتیجه نسبت به وقتی که کولر روشن باشد میزان سوخت بیشتری مصرف می‌شود. این موضوع در محاسبه مصرف سوخت خودرو کاملا مشخص خواهد شد. کافی است در شرایط یکسان یکبار با پنجره باز و بار دیگر با کولر روشن رانندگی کنید. در مسافت‌های یکسان سوخت مصرفی زمانی که پنجره ماشین را باز گذاشته‌اید بیشتر خواهد بود.

عوامل دیگری نظیر فرسودگی لاستیک و انجام ندادن سرویس‌های منظم نیز روی افزایش مصرف سوخت اثرگذار می‌باشد. بنابراین باید به تمام این عوامل تاثیرگذار برای کاهش مصرف سوخت خودرو توجه شود.

کلام پایانی

محاسبه مصرف سوخت خودرو از شیوه‌های مهم در کشف ایرادات خودرو است. همچنین یکی از اصلی‌ترین پارامترها در خرید خودرو نیز به شمار می‌رود. امیدواریم این مطلب از آکادمی مالی مسعود در خصوص نحو برآورد سوخت مصرفی ماشین برای شما مفید واقع شده باشد.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *