خودرویی

تفاوت تیپ‌های ۲۰۶

پژو ۲۰۶ از ان دست خودروهایی است که قریب به دو دهه در بازارهای داخلی حضور دارد. با وجود این بازه‌ی زمانی زیاد اما همچنان از خودروهای پرفروش و محبوب در ایران محسوب می‌شود. شاید یکی از دلایل این محبوبیت تیپ‌های مختلف ۲۰۶ باشد. آیا شما با تفاوت تیپ‌های ۲۰۶ با هم آشنا هستید؟ تیپ‌های مختلف ۲۰۶ از نظر فنی و ظاهری فرق‌هایی با هم دارند. این تفاوت‌ها موضوع این مقاله از آکادمی مالی مسعود است. شما نیز برای شناخت بهتر از انواع تیپ‌های ۲۰۶ با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.و همچنین شما میتوانید با دیدن صفحات دیگر از آکادمی مسعود به خرید  حواله پژو پارس با خیالی آسوده بپردازید.

مشخصات کلی ۲۰۶

این خودرو برای اولین بار در سال ۱۹۹۹ میلادی و در کشور فرانسه تولید و به بازار عرضه شد. تا سال ۲۰۰۶ نیز تولید پژو ۲۰۶ در تیپ‌های:

  • هاچ بک ۳ درب
  • هاچ بک ۵ درب
  • کانورتیبل ( کروک)
  • استیشن واگن
  • سدان

این کشور ادامه داشت. نسخه هاچ بک ۵ درب آن نیز از سال ۱۳۸۰ وارد ایران شد و در خط تولید ایران خودرو قرار گرفت. نسخه سدان این ماشین نیز از سال ۱۳۸۶ با همکاری مشترک بین دو شرکت ایران خودرو و پژو در ایران مونتاژ شد. نسخه هاچ بک ۵ درب همچنان در خط تولید داخل کشور قرار دارد و سدان آن نیز تا سال ۱۴۰۰ تولید می‌شد. از نقاط قوت ۲۰۶ می‌توان به شتاب خوب و مصرف پایین سوخت در آن اشاره کرد.

تفاوت تیپ‌های 206معرفی کوتاهی از تیپ‌های ۲۰۶

برای درک تفاوت تیپ‌های ۲۰۶ باید شناخت نسبی از هر کدام از تیپ‌های این خودرو داشته باشیم. از این رو در ادامه این بخش به معرفی کوتاهی از هر کدام از تیپ‌ها خواهیم پرداخت.

۱- پژو ۲۰۶ تیپ ۱

این خودرو در گروه اولین تولیدات ۲۰۶ در ایران قرار دارد که در سال ۱۳۸۰ معرفی شد. به همین خاطر آن را با نام تیپ ۱ از خودروی ۲۰۶ می‌شناسیم. قدرت پیشرانه این تیپ از ۲۰۶ ۷۵ اسب بخار با کد tu3  می‌باشد. فرمان دو شاخه- رادیو ضبط و ساعت دیجیتال از مشخصات ظاهری مخصوص این تیپ می‌باشند.

۲- پژو ۲۰۶ تیپ ۲

آنچه که واقعا نسخه‌های تیپ ۲ از ۲۰۶ می‌باشد تولید بسیار کمی در کشور داشت. تنها تفاوت این تیپ با تیپ بعدی ۲۰۶ نبود ترمز ضد قفل یا به اصطلاح ABS می‌باشد. تعداد کم تولید این تیپ موجب شده تا بسیاری آن را با تیپ ۱ پزو ۲۰۶ اشتباه بگیرند.

۳- پژو ۲۰۶ تیپ ۳

در ادامه بررسی تفاوت تیپ‌های ۲۰۶ به معرفی تیپ ۳ این خودرو محبوب می‌رسیم. این تیپ از نظر تجهیزات با تیپ ۵ این خودرو مشابه است. با این تفاوت که در بخش چرخ‌های عقب خودرو فاقد ترمز دیسکی می‌باشد. البته از نظر پیشرانه نیز با تیپ ۵ تفاوت‌هایی دارد. بازار خرید و فروش ایتتیپ به اندازه تیپ ۲ از ۲۰۶ داغ نیست. ایران خودرو مدتی قبل یک نسخه جدید از تیپ ۳ را به بازار عرضه کرده که سقف پانوراما دارد.

۴- پژو ۲۰۶ تیپ ۴

یکی از کمیاب‌ترین نسخه‌های ۲۰۶ در ایران بی‌شک تیپ ۴ این خودرو می‌باشد. پیشرانه تیپ ۴ گیربکس اتوماتیک و پیشرانه‌ای با ۱۶ سوپاپ دارد. کارایی موتور این تیپ بسیار بالا بوده و ۱۱۰ اسب بخار قدرت را تولید می‌کند. شایعه‌هایی مبنی بر واردات پیش ساخته این تیپ از ۲۰۶ به کشور وجود داشت که درست نبود. تنها ۱۹۱ دستگاه از ۲۰۶ تیپ ۴ برای جانبازان به کشور وارد شد و بقیه مونتاژ داخل هستند.

۵- پژو ۲۰۶ تیپ ۵

چون تیپ ۴ از ۲۰۶ به لحاظ امکانات چندان مطلوب و مناسب نبود تیپ ۵ این خودرو ساخته شد. اصولا امکانات به کار رفته از اصلی‌ترین تفاوت تیپ‌های ۲۰۶ در کشور به شمار می‌رود.  این تیپ از ۲۰۶ را می‌توان یکی از اسپرت‌ترین خودروهای هاچ‌بک در صنعت خودروسازی داخل به شمار آورد.

۶- پژو ۲۰۶ تیپ۶

تیپ ۶ از این خودرو در واقع فول‌ترین و قوی‌ترین نسخه تولید از ۲۰۶ در ایران است. در ابتدا تولید این تیپ با گیربکس اتوماتیک ALT و امکاناتی مشابه تیپ ۵ به بازار عرضه شد. البته تولید اولیه این تیپ از ۲۰۶ کم بود. سپس به جای گیربکس مذکور از گیربکس تیپ ترونیک در تیپ ۶ پژو ۲۰۶ استفاده شد. بنابراین امکان استفاده از حالت دستی دنده نیز در آن وجود دارد.

۷- پژو ۲۰۶ صندوقدار

فضای کم صندلی‌های عقب و بخش بار از نقاط ضعف پژو ۲۰۶ به حساب می‌آید. به همین نسخه صندوقدار این خودرو تولید شده تا این ضعف را جبران کند. نسخه صندوقدار ۲۰۶ خود از سه تیپ مختلف V1 و V8 و V20 تشکیل می‌شود. از نظر تجهیزات و پیشرانه تیپ صندوقدار مشابه تیپ ۵ می‌باشد.

تفاوت تیپ‌های ۲۰۶ با هم

در این مرحله به تفاوت چند تیپ اصلی و محبوب از این خودرو اشاره می‌کنیم. البته با شناخت جداگانه هر تیپ از ۲۰۶ تا حد زیادی تفاوت‌های بین آن‌ها آشکار شده است.

۱- تفاوت تیپ ۱ و ۲ از پژو ۲۰۶

این دو تیپ از خودروی ۲۰۶ به لحاظ مشخصات پیشرانه تفاوت فاحشی با هم ندارند. بیشترین تفاوت بین این دو تیپ در طراحی ظاهری و امکانات به کار رفته در آن‌ها نمود پیدا می‌کند.

۲- تفاوت تیپ ۲ و ۳ از پژو ۲۰۶

تیپ سه نسبت به تیپ ۱ و۲ از پژو ۲۰۶ موتوری کوچکتر دارد. از نظر دیگر مولفه‌های تفاوت چندانی بین دو تیپ ذکر شده از ۲۰۶ مشاهده نمی‌شود. عمده‌ترین تفاوت‌هایی که می‌توان بین تیپ ۲ و ۳ از خودروی ۲۰۶ ذکر کرد در بخش آپشن‌ها می‌باشد. بخشی از امکانات مخصوص تیپ ۳ پژو ۲۰۶ عبارتند از:

  • تنظیم برقی آینه
  • ایربگ راننده و سرنشین
  • تهویه مطبوع اتوماتیک

می‌باشند.

۳- تفاوت تیپ ۳ و ۵ پژو ۲۰۶

به لحاظ ظاهری نمی‌توان تفاوت خاصی بین این دو تیپ مشاهده کرد. اما روی گلگیر جلوی تیپ ۵ عبارت LX 1.6 درج شده که نشان دهنده موتور ۱.۶ لیتری آن است. اما به لحاظ فنی این دو تیپ با هم اختلافات بسیار بزرگ و فاحشی دارند.

سخن پایانی

هنگام خرید آشنایی با تفاوت تیپ‌های ۲۰۶ با هم اهمیت زیادی پیدا می‌کند. چرا که در پروسه انتخاب این تفاوت‌ها می‌تواند در تصمیم‌گیری افراد برای خرید تیپ مشخصی از ۲۰۶ کمک کنند. امیدواریم با مطالعه این مطلب از آکادمی مالی مسعود دید بهتری نسبت به تیپ‌های ۲۰۶ پیدا کرده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *