خودرویی

چطور از سرقت خودرو جلوگیری کنیم؟

یکی از دغدغه‌های مهم مالکین خودرو سرقت آن با روش‌های گوناگون است. زیرا با توجه به قیمت‌های روز افزون جایگزین کردن خودروی سرقت شده کار بسیار دشواری می‌باشد. راه‌های جلوگیری از سرقت خودرو با توجه به آمارهای بالای این نوع سرقت برای صاحبان خودرو مفید خواهد بود. سارقان از تکنیک‌های مختلفی برای دزدی کلی و جزئی از خودرو استفاده می‌کنند. با این همه راه‌کارهایی وجود دارد که کار سارقان را سخت کرده و موجب پیشگیری از سرقت ماشین می‌شوند. در این مطلب از آکادمی مالی مسعود به این تکنیک‌ها و روش‌ها پرداخته‌ایم.و همچنین شما در آکادمی مسعود میتوانید به  خرید حواله جانبازان با خیالی آسوده بپردازید.

آمار سرقت خودرو در کشور و روش‌های انجام آن

سرقت خودرو با روش‌های مختلفی انجام می‌گیرد که بعضی از این شیوه‌ها بسیار پیشرفته هستند. از این رو مالکین خودرو هر روز نگران‌تر از دیروز نسبت به امنیت خودروی خود هستند. در بین شهرهای مختلف کشور استان‌های البرز- اصفهان و خوزستان بالاترین آمار سرقت خودرو را دارند. در بین انواع خودروهای سرقتی نیز پراید و پژو آمار بالاتری نسبت به دیگر ماشین‌ها دارند. البته روش‌هایی وجود دارد که به کاهش این آمارها کمک می‌کند. زیرا در بسیاری از اوقات سارقان از غفلت و کم توجهی مالک خودرو سوء استفاده می‌کنند. با ما در ادامه این مطلب همراه باشید تا با شگردهای پیشگیرانه از سرقت خودرو آشنا شوید.

جلوگیری از سرقت خودرو

راه‌های جلوگیری از سرقت خودرو

اشاره کردیم که از روش‌های مختلفی برای سرقت خودرو استفاده می‌شود. در این شیوه‌ها از ابزارهایی استفاده می‌شود تا پروسه سرقت راحت‌تر انجام گیرد. به طوری که هنگام شکستن شیشه‌ی خودرو هیچ صدایی به گوش نمی‌رسد. شاید برایتان سوال باشد که در این صورت چه کارهایی برای جلوگیری از به سرقت رفتن خودرو می‌توان کرد.

۱- پارک کردن خودرو در محل‌های روشن و دارای چراغ

بیشتر دزدی‌ها و سرقت از خودرو در شب اتفاق می‌افتد. چرا که به دلیل تاریکی هوا دید خوبی وجود ندارد و سارق با خیالی آسوده دست به دزدی می‌زند. پس با پارک کردن خودرو در محلی که روشنایی خوبی دارد کار سارقان را سخت خواهد کرد. در نتیجه بسیاری از سارقان خودرو ریسک دزدی از ماشین شما را قبول نمی‌کنند. بهترین مکان‌ها برای پارک خودرو پارکینگ، و کوچه و خیابان‌های چراغ‌دار است. پارک کردن جلوی بانک و مکان‌هایی با دوربین مدار بسته نیز به تامین امنیت خودرو کمک زیادی می‌کند. توجه به همین موارد به ظاهر ساده به جلوگیری از سرقت خودرو کمک شایانی خواهد کرد.

۲-  بالا بردن امنیت خودرو

بهتر است در زمینه امنیت خودروی خود هزینه کنید. این هزینه قطعا کمتر از هزینه جایگزینی خودرو در صورت سرقت خواهد بود. امروزه خوشبختانه ابزارهای زیادی وجود دارند که به بالا بردن امنیت خودروی شما کمک می‌کنند. دزدگیرهای متنوع- شیشه‌های باکیفیت و مقاوم و قفل‌های پیشرفته از جمله این ابزارها به شمار می‌روند. در خودروهای مدل بالا از ردیاب در خودرو استفاده شده که کار پیدا کردن آن را ساده‌تر می‌کند.

۳- اطمینان از قفل بودن درب خودرو

بسیاری از راننده‌ها به دلیل عجله توجه کافی روی قفل بودن درب خودرو نمی‌کنند. این بی‌توجهی کار را برای سارقان بسیار ساده کرده و خودروی شما را در معرض خطر قرار می‌دهد. در نتیجه یکی از راه‌های جلوگیری از سرقت خودرو قفل کردن درب و اطمینان از آن است.

۴- قرار دادن کلیدهای یدکی خودرو در محل امن

کلیدهای یدکی در نبود کلید اصلی خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین خاطر بسیاری از راننده‌ها آن را در دسترس خود قرار می‌دهند. با این همه نگهداری از کلیدهای یدکی داخل خودرو کار عاقلانه‌ای نیست. زیرا سارقان خودرو با تمام جاسازهای خودرو آشنایی داشته و حتی به فضای صندوق عقب نیز دسترسی دارند. بنابراین کلید یدکی خودرو خود را در مکانی امن و بیرون از خودرو قرار دهید.

۵- باز نگذاشتن درب خودرو حتی برای چند لحظه

گاهی برای ما پیش می‌آید که برای انجام کار کوچکی از خودرو پیاده می‌شویم. برخی از راننده‌ها در این شرایط درب ماشین را باز رها می‌کنند. با این تصور که تنها چند لحظه دیگر به خودرو باز می‌گردند و خطری ماشین آن‌ها را تهدید نمی‌کند. در حالی که همین فرصت چند ثانیه‌ای هم برای سارقان خودرو کافی است تا ماشین شما را بدزدند. به ویژه اگر خودروی خود را در حالت روشن و با درب باز رها کرده باشید. این مورد نیز از دیگر روش‌های جلوگیری از سرقت خودرو است که اهمیت بالایی دارد.

۶- تعویض قفل خودروهای کارکرده بعد از خرید

یکی دیگر از اقدامات مهم برای تامین امنیت خودرو تعویض قفل‌های آن بعد از خرید است. این مورد تنها شامل خودروهای کارکرده می‌شود و در خودروهای صفر کیلومتر نیازی به این کار نیست. چرا که این امکان وجود دارد برخی از فروشندگان خودروهای کارکرده خود سارق باشند. در این صورت از کلیدهای خودرو قبل از تحویل یک کپی تهیه کرده تا در فرصتی مناسب آن را بدزدند.

۷- درخواست بکسل خودرو از مراکز معتبر

یکی دیگر از شیوه‌های رایج خودرو از طریق بکسل کردن آن است. بنابراین هنگام خراب شدن ماشین در خیابان حتما از مراکز امداد خودروی معتبر درخواست بکسل نمودن خودرو خود را بکنید. درخواست کمک از مراکز امداد خودروی معتبر نیز از روش‌های جلوگیری از سرقت خودرو به حساب می‌آید.

۸- هشیار بودن هنگام تصادفات ساختگی

بعضی از اوقات سرقت از طریق تصادفات ساختگی و بعد از پیاده شدن راننده انجام می‌گیرد. در این حالت هنگام گفتگو با راننده مقابل شخص دیگری خودروی شما را می‌دزد. برای پیشگیری از چنین مواردی باید هشیارانه عمل کرده و قبل از پیاده شدن ماشین را خاموش کنید. همچنین سوئیچ را در آورده و همراه خود از ماشین خارج کنید.

۹- عدم نگهداری از لوازم با ارزش در خودرو

بسیاری از اوقات وجود گوشی موبایل و لپتاپ و کیف‌های دستی در خودرو انگیزه‌ی سرقت به حساب می‌آید. بعضی از اوقات کیفی که در خودرو قرار می‌دهید حاوی اشیایی با ارزش نیست. اما چون سارقان از این موضوع بی‌اطلاع هستند برای دزدیدن آن اقدام می‌کنند.

سخن پایانی

سرقت از خودرو چه به صورت کلی و چه جزئی یکی از ناراحت کننده‌ترین اتفاقات برای افراد به شمار می‌رود. به همین خاطر در این مطلب از آکادمی مالی مسعود برای جلوگیری از سرقت خودرو تکنیک‌هایی را بیان کردیم. شما چه روش دیگری را برای پیشگیری از سرقت خودرو توصیه می‌کنید؟

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *