خودرویی

از مالیات نقل و انتقال خودرو چه می‌دانید؟

مالیات نقل و انتقال خودرو به عنوان یک الزام قانونی در زمان خرید و فروش در نظر گرفته می‌شود. برخی تصور می‌کنند که تنها قشر خاصی موظف به پرداخت این مالیات هستند. در حالی در قوانین چنین تمایزی بین افراد مختلف جامعه در پرداخت مالیات وجود ندارد. از آنجایی که بسیاری از افراد اطلاعات کامل و دقیقی از این مالیات ندارند در این مقاله از آکادمی مالی مسعود به آن پرداخته‌ایم.و همچنین شما در آکادمی مسعود میتوانید به  خرید حواله جانبازان با خیالی آسوده بپردازید.

منظور از مالیات نقل و انتقال خودرو دقیقا چیست؟

یکی از راه‌های مهم و اصلی در تامین بودجه کشور دریافت مالیات از مردم است. مالیات خودرو نیز یکی از انواع مختلف مالیات‌هایی است که در قوانین مالیاتی لحاظ شده است. هنگامی که یک خودرو خرید و فروش می‌شود فروشنده باید مالیات مربوط به آن را پرداخت نمایید. این مالیات در تمام معاملات و خرید و فروش‌های خودرو وجود دارد. پرداخت این مالیات باید قبل از تعویض پلاک و صدور برگه سبز جدید برای خودرو انجام گیرد. مبلغ مالیات حاصل از خرید و فروش خودرو نیز به نوع و قیمت خودرو مرتبط است. مبلغ مالیات برای خودروهای خارجی و ماشین‌های گران قیمت بسیار بالاتر است. به طوری که در مالیات بر خرید و فروش خودروهای خارجی در چند سال اخیر تبدیل به چالش و بحران جدی شده است. با این همه پرداخت این مالیات برای تمام افراد الزامی بوده و جزو قوانین کشور به شمار می‌رود.

مالیات نقل و انتقال خودرو

دلایل پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو چیست؟

شاید سوال شما هم باشد که چرا باید هنگام خرید و فروش خودرو مبلغی را به عنوان مالیات پرداخت نمود؟! چند سالی است که می‌توان از برگه سبز خودرو به عنوان جایگزین سند آن استفاده نمود. این اقدام موجب شده تا بسیاری از افراد برای سند زدن به دفاتر اسناد رسمی کشور مراجعه نکنند. در نتیجه اشخاص مالیات انتقال سند خودرو را دیگر پرداخت نمی‌کنند. به همین خاطر در مجلس قانون دریافت مالیات خودرو به شیوه‌ی حاضر تصویب رسید. با تصویب این قانون افراد ملزم هستند تا به سامانه‌ی پرداخت مالیات خودرو مراجعه و مالیات را بپردازند. در ادامه مطالب آموزنده بیشتری در زمینه این مالیات خواهیم گفت. مشاوران آکادمی مالی مسعود در زمان معاملات خودرو اطلاعات لازم در خصوص پرداخت مالیات را به شما ارائه می‌دهند. پس در خرید و فروش ماشین از حضور مشاوران و کارشناسان ما در آکادمی مالی مسعود استفاده کنید.

مالیات خودرو در قانون بر عهده کیست؟

یکی دیگر از پرسش‌های پرتکرار در زمینه مالیات نقل و انتقال خودرو کسی است که موظف به پرداخت آن می‌باشد. در هنگام انتقال مالکیت خودرو و موتور سیکلت به نام شخص جدید مالیات آن باید توسط فروشنده پرداخت گردد. حال این سوال پیش می‌آید که در زمان خرید خودروهای صفر کیلومتر چه کسی موظف به پرداخت مالیات است؟ در زمان خرید خودروهای صفر کیلومتر از کارخانه شرکت سازنده وظیفه پرداخت مالیات را بر عهده دارد. اگر فروشنده به هر دلیلی از پرداخت مالیات خودداری کند این مبلغ به عنوان بدهی مالیاتی وی ثبت می‌گردد. بدهکاران مالیاتی اجازه خروج از کشور را تا زمان تسویه بدهی خود ندارند. بنابراین در پروسه پرداخت مالیات خرید و فروش خودرو خریدار مسئولیتی در قبال پرداخت آن ندارد.

برای پرداخت مالیات خرید و فروش خودرو چه باید کرد؟

مالیات خودرو به صورت آنلاین و از طریق سامانه‌ی جامع سازمان امور مالیاتی کشور قابل پرداخت است. در این سامانه بخش جدیدی تحت عنوان پرداخت مالیات خودرو افزوده شده است. بعد از ورود به این سامانه باید گزینه‌ی مودی مالیاتی را انتخاب کنید. سپس حساب کاربری خود را ایجاد کرده و از طریق آن مالیات خودرو را بپردازید. برای پرداخت مالیات خودرو باید از مبلغ دقیق آن که بر اساس ارزش معامله شده محاسبه می‌شود آگاه باشید.

مقدار مالیات نقل و انتقال خودرو چقدر است؟

در بخش قبل ذکر کردیم که برای پرداخت مالیات خودرو باید از مبلغ دقیق آن مطلع باشید. در این بخش میزان مالیاتی که در زمان خرید و فروش خودرو باید پرداخت گردد را درج کرده‌ایم. با مراجعه به جدول زیر به سادگی می‌توانید مبلغ مالیات خودرو را محاسبه کنید.

ارزش خودرونرخ مالیات
تا مبلغ ۱.۵ میلیارد تومان۱ درصد از مازاد یک میلیارد تومان
تا ۳ میلیارد تومان۲ درصد از مازاد ۱.۵ میلیارد تومان
تا ۴.۵ میلیارد تومان۳ درصد از مازاد ۳ میلیارد تومان
بیشتر از ۴.۵ میلیارد تومان۴ درصد از مازاد ۴.۵ میلیارد تومان

 

 

 

 

پرداخت مبلغ مالیات به سازمان مالیاتی کشور برای دریافت برگه سبز به نام فروشنده جدید الزامی است. در واقع برگه تسویه مالیات در مراکز تعویض پلاک باید ارائه گردد.

مالیات نقل و انتقال خودرو خارجی

داستان مالیات خودروهای خارجی کمی متفاوت بوده و به سال تولید آن‌ها مرتبط می‌باشد. علاوه بر سال تولید ارزش خودرو نیز روی عدد مالیات خودروی خارجی موثر می‌باشد. خودروهای خارجی مونتاژ داخل در حدود ۱ درصد در سال تولید مالیات در نظر گرفته می‌شود. اما سایر خودروهای خارجی بر اساس ارزش آن‌ها از ۲ درصد به بالا موظف به پرداخت مالیات هستند. اما در خرید و فروش خودروهایی خارجی که در سال تولید خود نیستند شرایط کمی متفاوت است. تا ۶ سال از زمان تولید خودروی خارجی سالانه ۱۰ درصد از ماخذ مالیات وی کاسته می‌شود. اما خودروهای خارجی که بیشتر از ۶ سال از تولید آن‌ها می‌گذرد ۴۰ درصد ماخد مذکور مشمول پرداخت مالیات است.

چند نکته مهم در خصوص مالیات خودرو

دانستن این نکات به پرداخت درست و اصولی مالیات نقل و انتقال خودرو کمک می‌کند. از سال ۱۴۰۱ دیگری نیازی نیست که خریدار و فروشنده خودرو به و درگاه جداگانه مراجعه نمایند. چرا که امکان دریافت نوبت و پرداخت مالیات از طریق سایت تعویض پلاک نیز وجود دارد. مبلغ مالیات به حساب خانه دولت واریز خواهد شد. امکان دریافت نوبت تعویض پلاک بدون پرداخت مالیات خودرو وجود ندارد. در نتیجه بدون اینکه مالیات خودرو را پرداخت کرده باشید به مراکز تعویض پلاک مراجعه نکنید.

سخن پایانی

پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو یکی از الزامات خرید و فروش ماشین به حساب می‌آید. این مالیات به حساب خزانه دولت واریز شده و در امور مختلف کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای کسب اطلاعات تکمیلی در این حوزه می‌توانید از مشاوره‌های ما در آکادمی مالی مسعود استفاده کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *