خودرویی

چه روغنی برای رانا پلاس مناسب است؟

روغن موتور از مواد مصرفی مورد نیاز برای عملکرد هر چه بهتر موتور خودرو می‌باشد. کیفیت و سازگاری روغن موتور در طول عمر و کارایی بهتر عمر ماشین نقض زیادی دارد. همچنین علاوه بر مولفه‌های کیفی باید سازگاری خوبی با نوع موتور خودرو داشته باشد. در این مطلب روغن موتور مناسب برای رانا پلاس را مورد بررسی قرار می‌دهیم. بنابراین مالکین این خودرو و علاقه‌مندان ماشین می‌توانند از مطالعه این مقاله از آکادمی مالی مسعود بهره‌مند شوند.

منظور از روغن موتور چیست؟

پیش از هر چیزی باید بدانیم روغن موتور چیست و چه وظایفی بر عهده دارد. این روغن‌های مخصوص موتور ماشین نوعی روغن روان‌کار صنعتی به شمار می‌روند. از نظر ظاهری لیز و لغزنده هستند تا اصطکاک ناشی از سایش را از کاهش دهند. وظیفه اصلی روغن در موتور هر ماشینی بالا بردن بازده موتور و بهینه کردن عملکرد آن است. در واقع به خاطر وجود روغن موتور در خوردو اجزای مختلف بدون هیچ مشکلی کار کرده و ساییده نمی‌شوند. از این رو نقش این مواد در راندمان و عمر مفید موتور و خودرو پررنگ و مهم می‌باشد. زمانی که از روغن استفاده می‌شود تمام اجزای موتور آغشته خواهد شد. از این رو کیفیت و مرغوب بودن این محصول اهمیت بسیار زیادی دارد.

انواع روغن موتور کدام است؟

برای معرفی و شناخت روغن موتور مناسب برای رانا پلاس باید با انواع این محصول آشنا شویم. این شناخت به درک هر چه بهتر تفاوت‌های بین روغن‌های موتور کمک زیادی می‌کند. مهم‌ترین دسته‌بندی روغن‌های خودرو بر اساس شیوه و پروسه ساخت آن‌ها انجام می‌گیرد. با این توضیحات سه گروه اصلی از روغن‌های موتور در بازار وجود دارند:

چه روغنی برای رانا پلاس مناسب است؟

۱- روغن موتورهای مینرال:

قدیمی‌ترین نوع روغن موتور در جهان را روغن مینرال می‌نامند و تاریخچه‌ای طولانی دارد. شیوه تولید و ساخت این روغن‌های موتور بسیار ساده و پیش پا افتاده است. از این رو دارای کیفیت مناسبی نبوده و چندان مرغوب نیستند. به همین خاطر ابدا توصیه نمی‌شود در موتور رانا پلاس مورد استفاده قرار گیرند.

۲- روغن موتورهای سنتتیک:

با توجه به کیفیت پایین روغن‌های مینرال برای استفاده در خوردوهای امروزی نظیر رانا پلاس مناسب نیستند. از این رو نوع دیگری از این روغن‌ها توسط کارشناسان خودرو ساخته و به بازار عرضه شده است. این روغن موتورهای مرغوب و باکیفیت سینتتیک نام دارند. روغن موتور سینتتیک از جدیدترین انواع روغن موتور موجود در بازار نیز به شمار می‌رود. در نتیجه به عنوان روغن موتور مناسب برای رانا پلاس شناخته می‌شوند. توجه داشته باشید که از نر قیمت این مدل نسبت به دیگر انواع روغن موتور قیمت بالاتری دارد. بنابراین برخی در خرید آن دچار مشکل خواهند شد. برای حل این مشکل به سراغ نوع دیگری از روغن موتور می‌رویم که هم کیفیت و هم قیمت مناسبی دارد. لازم به ذکر است اگر به دنبال بهترین قیمت خرید حواله رانا پلاس هستید آکادمی مسعود می تواند گزینه مناسبی باشد که می توانید در این سایت فروش حواله خودرو را مشاهده کنید.

۳- روغن موتورهای نیمه سنتتیک:

روغن‌های تولید شده به این شیوه در حال حاضر محبوبیت زیادی در بازارهای ایران دارند. در تولید این نوع روغن از شیوه‌های مینرال و سنتتیک به صورت ترکیبی استفاده شده است. از این رو از نظر کیفی سطح بالای داشته و مرغوب محسوب می‌شوند. البته از نظر سطح کیفی با روغن‌های تولید شده به شیوه سنتتیک قابل قیاس نیستند. اما استانداردهای مطلوبی در کیفیت روغن موتور را دارند. این روغن موتور برای استفاده در خودروهای میان رده‌ی ساخت داخل گزینه‌ی مناسبی است.

  ویسکوزیته یا شاخص گرانوی روغن موتور چیست؟

یکی از شاخص‌های مهم در زمان انتخاب روغن موتور مناسب برای رانا پلاس یا هر خودروی دیگری ویسکوزیته آن است. این شاخص نشان دهنده میزان مقاومت روغن در برابر تغییر شکل یافتن است. عدد بالای این شاخص نشان دهنده غلظت بالاتر و مقاومت بیشتر به تغییر شکل است. هر منطقه با توجه به آب و هوای خود از یک عدد مشخص برای ویسکوزیته روغن استفاده می‌کند. حرف W با دو عدد در قبل و بعد آن برای نشان دادن ویسکوزیته روغن به کار می‌رود. عدد قبل از این حرف گرانوی در زمستان و عدد بعدی در تابستان را نشان می‌دهد. در ادامه با وسکوزیته مناسب روغن موتور رانا پلاس آشنا خواهیم شد.

اهمیت انتخاب روغن موتور مناسب برای خودرو:

یکی از مهم‌ترین کارهایی که هر راننده‌ای برای ماشین خود انجام می‌دهد انتخاب روغن موتور است. زیرا اگر روغن نامناسبی در موتور خودرو ریخته شود روی عمر مفید و راندمان آن به شدت اثر منفی می‌گذارد. روغن موتور محصولی است که تا مدت زیادی در موتور باقی خواهد ماند به تمام منافذ آن نفوذ می‌کند. در نتیجه استفاده از روغن‌های بی‌کیفیت موجب خرابی موتور و دیگر اجزای داخلی آن خواهد شد. با توجه به هزینه‌های بالای تعمیر و تعویض قطعات خودرو در انتخاب روغن مناسب بکوشید. داشتن دقت هرچه بیشتر در زمان انتخاب روغن موتور مناسب خودروی شما را از آسیب‌های بعدی در امان می‌دارد.

چه روغنی برای رانا پلاس مناسب است؟

معرفی روغن موتور مناسب برای رانا پلاس:

بعد از آشنایی با اهمیت روغن موتور و انواع آن با روغن مناسب رانا پلاس آشنا خواهیم شد. برای رانا پلاس دقیقا از همان روغنی که برای خودروی پژو ۲۰۶ مناسب است استفاده می‌شود. زیرا از نظر استانداردهای فنی این خودروها با یکدیگر یکسان هستند. توجه کنید که در دفترچه‌ی رانا پلاس نیز اطلاعات روغن موتور مناسب آن درج شده است. روغن موتور مناسب برای رانا پلاس از نوع ۱۰W40 می‌باشد. سطح کیفی روغنی که در موتور این ماشین ریخته می‌شود نیز باید درجه APL SL به بالا باشد. بنابراین تمام سطوح کیفی SM و SL و SN را در خودروی رانا پلاس می‌توان ریخت. به عبارتی دیگر با توجه به بودجه خود مناسب‌ترین گزینه را از بین روغن موتورهای ذکر شده خریداری کنید. هرچه کیفیت و استانداردهای روغن موتور مصرفی در رانا پلاس بالاتر باشد بازدهی و عمر موتور نیز افزایش می‌یابد.

فیلتر روغن مناسب برای رانا پلاس:

علاوه بر تعویض به موقع روغن موتور باید نسبت به تعویض به هنگام فیلتر روغن نیز اقدام نمود. فیلترهای روغن مناسب برای رانا پلاس دقیقا مشابه خودروی رانا می‌باشد. این فیلتر از یک استوانه کوچک با کاغذهایی چین‌دار در اطراف ساخته شده است. توجه داشته باشید که در زمان تعویض فیلتر روغن واشر آن را نیز عوض کنید.

سخن پایانی:

روغن موتور مناسب برای رانا پلاس باید با توجه به مندرجات دفترچه راهنمای آن تهیه شود.

1 نظر در “چه روغنی برای رانا پلاس مناسب است؟

  1. اسمایل گفت:

    ممنون بابت توضیحات کامل و مفیدتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *