خودرویی

رونمایی از ریرا اولین خودروی صد درصد ملی

در بهمن ماه ۱۴۰۲ ریرا خودروی ملی برای دومین بار در یک نمایشگاه خودرو در تهارن رونمایی شد. مدیر عامل ایران خودرو در این مراسم از تولید انبوه این خودرو در سال جاری خبر داد. همچنین گفته شد که نسخه برقی ریرا نیز از سال آینده به خط تولید وارد می‌شود. برای آشنایی با مشخصات این خودرو با ما در این مقاله از آکادمی مالی مسعود همراه شوید.و همچنین شما عزیزان میتوانید با خرید حواله جانبازان راه تازه ای را با ما شروع کنید.

درباره خودرو ریرا

در چند دهه اخیر صنعت خودروسازی در کشور روندی کاملا یکنواخت را طی کرده است. به گفته تمام کارشناسان این حوزه کمترین میزان نوآوری و خلاقیت در ساخت خودروهای داخل دیده می‌شود. این موج منفی نسبت به تولیدات داخلی در صنعت خودروسازی باعث اقداماتی از طرف این شرکت‌ها شد. طراحی و ساخت خودروی ریرا در همین راستا در شرکت ایران خودرو صورت گرفت. قبل از ریرا خودروهای دیگری توسط مهندسین داخلی باز طراحی و ساخته شده است. با این همه گفته می‌شود این ماشین به طور صد در صد ایرانی و ساخت داخل است. این اصلی‌ترین وجه تمایز ریرا با سایر تولیدات شرکت‌های خودروساز داخلی است. پلتفرمی که ریرا خودروی ملی بر اساس ساخته شده پلتفرم نسل دوم پژو ۲۰۰۸ به حساب می‌آید. نام پروژه تولید این کراس اوور ملی k125 بوده و بهترین تیم طراحی و مهندسی ایران خودرو روی آن کار می‌کند. این خودرو که هنوز به تولید انبوه نرسیده است دارای دو نسخه بنزینی و برقی می‌باشد.

ریرا خودروی ملی

طراحی بدنه ریرا

از نظر طراحی بدنه این خودرو را می‌توان به روز و مدرن دانست. البته شباهت زیادی بین طراحی بدنه ریرا و خودروهای چینی و کره‌ای وجود دارد. در قسمت جلویی  از چراغ‌های نواری شکل به عنوان چراغ روز استفاده شده است. چراغ‌های روشنایی اصلی خودرو نیز بالای این نوار و داخل سپر تعبیه شده است. بین چراغ‌های اصلی نیز جلو پنجره‌ای بزرگ ریرا قرار گرفته است. دو خط طراحی بر روی کاپوت این ریرا خودروی ملی دیده می‌شود که به اسپرت دیده شدن آن کمک می‌کند. طراحی قسمت‌های کناری ریرا نسبت به دیگر بخش‌ها ساده‌تر است. در این نما یک خط طراحی از سپر جلو تا سپر عقب کشیده شده است. رینگ‌های ریرا ۱۸ اینچی بوده و از جنس آلومینیوم است. یکی از ویژگی‌های شاخص در طراحی ظاهری ریرا استفاده از تریم دو رنگی در نمای کناری است. در واقع جسورانه‌ترین بخش طراحی این خودرو قسمت‌‍های کناری آن هستند. اما در قسمت عقب ریرا نیز مانند نمای جلویی اتفاق جسورانه‌ای را شاهد نیستیم. خروجی‌های اگزوز در این خودرو کرومی در نظر گرفته شده است. به علاوه خروجی اگزوز در داخل سپر عقب بوده و بر زیبایی کار افزوده است. با توجه به آنچه گفته شده طراحی ظاهری این خودرو را می‌توان به روز و تا حدودی پیشرفته دانست.

ریرا خودروی ملی در بخش فنی چگونه است؟

این کراس اوور ملی در حالت فول آپشن خود به یک پیشرانه‌ی TC7 یا همان EFP مجهز می‌باشد. ظرفیت این پیشرانه توربوشارژ ۱.۶۵ لیتر بوده و قدرتی معادل ۱۶۰ اسب بخار دارد. گشتاور نهایی ریرا ۲۴۰ نیوتن بر متر گزارش شده است. گیربکس به کار رفته در آن ۶ سرعته بوده و نیروی موتور را به چرخ‌های جلویی منتقل می‌کند. خوشبختانه ریرا موفق شده تا استاندارد ایمنی برخورد با عابر پیاده از اروپا را دریافت کند. این استاندارد یک امتیاز مهم و بزرگ برای این خودروی ملی به شمار می‌رود. مخزن سوخت ریرای بنزینی ۵۰ لیتر بوده و در هر ۱۰۰ کیلومتر حدود ۸ لیتر بنزین مصرف می‌کند. ایم میزان مصرف سوخت با توجه به وزن و ابعاد ریرا مناسب و منطقی به نظر می‌رسد. برای رسیدن سرعت ریرا از صفر به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت به ۱۰.۴ ثانیه زمان نیاز است.

طراحی داخلی ریرا

کابین داخلی ریرا خودرو ملی، مانند طراحی ظاهری آن به روز و پیشرفته است. دو نمایشگر به هم چسبیده در ابتدای ورود به این خودرو بیشتر از دیگر فاکتورها به چشم می‌آیند. ابعاد هر دو نمایشگر ۱۲ اینچ بود ه و یکی از آن‌ها کلاستر دیجیتال و دیگری لمسی می‌باشد. غربیلک فرمان ریرا از نوع دی‌کات با کلیدهای دسترسی می‌باشد. قابلیت تنظیم فرمان در ۴ جهت یک ویژگی مطلوب در این خودروی ملی به شمار می‌رود. داشبورد ریرا نسبت به دیگر تولیدات داخلی از کیفیت بهتری برخوردار است. رویه‌ی داشبورد این خودرو پارچه‌ای و نرم بوده که حس لوکس بودن را القا می‌کند. نواری کرومی رنگ نیز در میانه داشبورد وجود دارد که در سراسر ان کشیده شده است. زیر دریچه تهویه وسط، سیستم سوئیچ کنترل این خودرو قرار گرفته است. طراحی کنسول وسط ریرا نیز تا حد زیادی متفاوت از دیگر محصولات داخلی می‌باشد. دسته دنده شکل خلبانی داشته و در کنار آن کلید استارت ریرا تعبیه شده است.

ریرا خودروی ملی چه امکانات و آپشن‌هایی دارد؟

اطلاعات مربوط به امکانات ریرا در نسخه رونمایی آن به دست آمده و به صورت رسمی چیزی اعلام نشده است. در نتیجه امکانات ریرا را بر اساس نسخه رونمایی شده از ان در نمایشگاه خودرو بیان می‌کنیم. البته امکان دارد نسخه‌ای که به بازار ارائه می‌شود کمی متفاوت باشد. امکانات و آپشن‌های مورد استفاده در ریرا عبارتند از:

  • چهار کیسه هوا
  • سیستم کنترل پایداری
  • سیستم کنترل کشش
  • سیستم کنترل سرعت در سرازیری‌ها
  • ترمز پارک برقی
  • سنسور نور و باران
  • دوربین عقب
  • دوربین ۳۶۰ درجه
  • صندلی‌های جلویی برقی و با گرمکن
  • سیستم تهویه اتوماتیک
  • سانروف
  • چرخش چراغ‌ها در عبور از پیچ درب صندوق برقی
  • سیستم صوتی به ۹ بلندگو
  • کلاستر دیجیتالی
  • نورپردازی کابین

می‌باشد. در قیاس با دیگر تولیدات داخلی ریرا از امکانات و آپشن‌های خوبی به عنوان یک خودروی ملی برخوردار است. قیمت این خودرو هنوز اعلام رسمی نشده و مشخص نیست در چه محدوده‌ای قرار دارد.

سخن پایانی

ریرا خودروی ملی در بهمن ۱۴۰۲ در نمایشگاه خودرو در تهران دوباره رونمایی شد. از این خودرو که در این مطلب از آکادمی مالی مسعود معرفی کردیم به عنوان خودروی کاملا ایرانی نام می‌برند. دو نسخه مختلف برقی و بنزینی از ریرا در دست تولید قرار دارد. ایران خودرو اعلام کرده که در بهمن سال جاری خط تولید انبوه این خودرو راه‌اندازی خواهد شد. نظر شما درباره این خودروی ساخت داخل و بازار آینده آن چیست؟!

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *