خودرویی

حل مشکلات دزدگیر سمند و پارس LX

مشکلاتی که در دزدگیر ماشین ایجاد می‌شود می‌تواند بسیار آزاردهنده و دردسر ساز باشند. در این مطلب از آکادمی مالی مسعود به حل مشکلات دزدگیر سمند و پارس LX پرداخته‌ایم. این خودروها به صورت فابریک در کارخانه سازنده مجهز به دزدگیر هستند. ایران خودرو از تجهیزات شرکت سازه پویش در دزدگیر سمند و پارس LX استفاده می‌کند. به همین خاطر اغلب ایرادات مشاهده شده در دزدگیر این دو خودرو و راه حل آن‌ها مشابه است. پیشنهاد میکنیم از صفحه خرید حواله خودرو دیدن کنید. اگر به دنبال خرید حواله پژو پارس هستید نیز این ما درخدمت شما هستیم.

آشنایی با سیستم قفل مرکزی سمند و پارس LX:

قفل مرکزی در این دو خودرو از سه بخش مهم و اصلی تشکیل شده است. هر کدام از این بخش‌ها کار به خصوصی را در دزدگیر ماشین انجام می‌دهند. اختلال یا بروز خرابی در این سه بخش نیز خرابی ریموت و دزدگیر در سمند و پارس LX را در پی دارد. در بخش‌های این قسمت از مقاله آکادمی مالی مسعود با نقش قسمت‌های مختلف قفل مرکزی آشنا می‌شویم. عبارتند از:

۱- بخش اصلی قفل مرکزی:

این بخش واحد اصلی در قفل مرکزی سمند و پارس LX به شمار می‌رود. وظیفه این قفل باز و بسته نمودن درها و فعال کردن آژیر دزدگیر در خودرو می‌باشد. گاهی مستقیما از سوئیچ به جای ریموت برای باز کردن درب‌های ماشین استفاده می‌شود. در این شرایط وظیفه‌ی کنترل درهای خودرو مستقیما بر عهده قفل مرکزی قرار دارد. این قفل توسط یک فیوز در جعبه فیوز اصلی کنترل و محافظت می‌شود. در نتیجه اگر فیوز مربوطه بسوزد هم ریموت و هم دزدگیر غیرفعال خواهند شد. در این شرایط برای حل مشکلات دزدگیر سمند و پارس LX باید فیوز مربوطه را تعویض نمود.

حل مشکلات دزدگیر سمند و پارس LX

۲- مدار رادیویی گیرنده‌ی ریموت:

این بخش از سیستم قفل مرکزی در دو خودروی سمند و پارس LX به صورت جدا نصب می‌شود. محل قرارگیری این قسمت کنار چراغ سقفی جلو در درون کابین ماشین است. وظیفه این بخش از سیستم قفل مرکزی دریافت کردن امواج رادیویی از ریموت می‌باشد. بعد از دریافت نیز این امواج باید به اطلاعات دیجیتالی تبدیل شوند. سپس اطلاعات دیجیتالی با کدی خاص مقایسه خواهد شد. توجه داشته باشید که این کدها برای هر سری از دزدگیرها به صورت اختصاصی در نظر گرفته شده‌اند. به همین خاطر با دزدگیر یک ماشین نمی‌توان خودروی دیگری را روشن کرد. هنگامی که کد دریافتی از ریموت و دزدگیر یکسان باشند درب ماشین باز می‌شود.

۳- آژیر دزدگیر:

قسمت سوم از سیستم قفل مرکزی در خودروی سمند و پارس LX را آژیر تشکیل می‌دهد. فرمان اجری آژیر از واحد اصلی قفل مرکزی صادر می‌شود. همچنین با قطع شدن کابل ارتباطی آن با واحد قفل مرکزی صدای آژیر دزدگیر بلند خواهد شد.

راه حل مشکلات دزدگیر سمند و پارس LX چیست؟

برای اینکه بتوانیم مشکلات به وجود آمده در دزدگیر این دو خودرو را برطرف کنیم باید عیب‌یابی درستی انجام دهیم. در واقع بدون تشخیص علت خرابی و آسیب نمی‌توان برای حل آن اقدامی مناسب انجام داد. در این بخش مشکلات مختلفی که ممکن است برای دزدگیر این دو ماشین ایجاد شود و راه حل آن‌ها را بیان می‌کنیم.

ضعیف شدن دزدگیر سمند و پارس LX:

از آن جایی که این دو ماشین سیستم دزدگیر مشابهی دارند در اغلب اوقات راه حل یکسانی نیز دارند. چنانچه قدرت ریموت به مرور کاهش یافت و برد قبلی خود را ندارد احتمال باتری آن خراب شده است. پس باید یک باتری جدید تهیه کرده و جایگزین باتری قبلی در ریموت دزدگیر ماشین خود کنید. باتری مناسب برای ریموت دزدگیر سمند و پارس ال ایکس در فروشگاه‌های لوازم الکتریکی موجود است. هنگام جایگذاری باتری جدید در ریموت از قرار گرفتن نگهدارنده باتری در جای خود مطمئن شوید.

از کار افتادن فیوز در دزدگیر سمند و پارس LX:

فیوز در قفل سیستم مرکزی به دلایل مختلفی می‌سوزد. نوسانات ولتاژ در سیستم برقی از شایع‌ترین علل آن می‌باشد. حل مشکلا دزدگیر سمند و پارس LX که به این دلیل باشند ساده است. در چنین شرایطی باید فیوز سوخته را پیدا کرده و با یک فیوز نو جایگزین کرد. تعویض فیوز در سمند و پارس هزینه چندانی نداشته و به راحتی قابل تعویض است.

کار نکردن ریموت دزدگیر در سمند و پارس LX:

گاهی از اوقات ریموت دزدگیر در این دو خودرو به یکباره از کار می‌افتد. در این حالت اگر مشکل از خرابی باتری نباشد باید به سراغ قطعات مدار و برد آن رفت. معمولا خراب شدن ناگهانی ریموت یا کار نکردن دزدگیر در خودرو بیشتر از سوختن برد می‌باشد. این مشکل در پارس ال ایکس بیشتر از سمند دیده می‌شود. علت آن نیز نوسات برقی بیشتر در پارس نسبت به سمند گفته شده است. یکی دیگر از عللی که به کار نکردن ریموت دزدگیر منجر می‌شود نقص در آنتن ریموت است. اگر آنتن ریموت دچار مشکل شده باشد در اتصلات مربوطه نیز اشکالاتی به وجود می‌آید. برطرف کردن این مشکل نیاز به بازبینی تخصصی در سیم‌کشی‌های دزدگیر دارد. در نتیجه برای رفع این مشکل در دزدگیر سمند و پارس LX باید به سراغ متخصصین بروید.

مشکلات سخت افزاری در دزدگیر سمند و پارس LX:

از دیگر دلایلی که به بروز مشکلاتی در دزدگیر این دو خودرو منتهی می‌شود ایرادات سخت‌افزاری است. برای حل مشکلات دزدگیر سمند و پارس LX در زمینه سخت‌افزاری به توانایی لحیم کاری نیاز است. با انجام اصولی لحیم‌ کاری مشکلات سخت افزاری دزدگیر به سرعت رفع و حل خواهند شد.

فرسوده شدن دزدگیر:

اگر هیچ یک از موارد بالا در خصوص عیوب دزدگیر خودروی شما صدق نمی‌کند احتمال فرسودگی را بررسی کنید. چنانچه مدت زیادی است که از دزدگیری و ریموت خودرو استفاده می‌کنید ممکن دیگر به خوبی قبل کار نکند. با قرار دادن یک نوار فلزی در قسمت فلزی ریموت به راحتی می‌توان مشکل فرسودگی ریموت و دزدگیر را برطرف کرد. بنابراین نباید چندان نگران این دست از مشکلات مربوط به دزدگیر و ریموت خودروی سمند و پارس ال ایکس باشید.

کلام پایانی:

حل مشکلات دزدگیر سمند و پارس LX نیاز به توجه و دقت برای عیب‌یابی اولیه دارد. برخی از این مشکلات به سادگی و با تعویض فیوز و باتری قابل حل هستند. اما تعداد دیگری از مشکلات ریموت و دزدگیر نیاز به تعمیر تخصصی دارند. سوالات خود را با کارشناسان آکادمی مالی مسعود در میان بگذارید.

دیدگاهی در مورد “حل مشکلات دزدگیر سمند و پارس LX

  1. عباس پور گفت:

    ماشین پژو پارس خوبه یا سمند؟ من میخوام برای حواله خودرو ثبت نام کنم کدوم بهتره به نظرتون؟

  2. ایمان 85 گفت:

    سلام وقت بخیر. سمند مدل ۸۵ دارم. هر وقت که دمای هوا به صفر یا زیر صفر میرسه دزدگیر ماشین از کار میافته درب ها باز نمیشه و عمل نمیکند ( روی صفه نمایش سخنگو ماشین مینویسه دزدگیر فعال و چشمک میزنه) ریموت سالمه چراغش روشن میشه ولی باطری بک آپ آژیر خراب شده درضمن دزدگیر فابریکی میباشد ممنون میشم راهنماییم کنید

  3. داود گفت:

    کمکم کنید لطفا .
    آقایون سلام .بنده یه مشکل دارم در مورد قطعی آژیر فابریکی سمند سورن ال ایکس مدل ۹۱ .
    کلید قفل آژیر بازه و آژیر نمیزنه .مثلا برای قفل و باز کردن قفل مرکزی .و همزمان سنسور دنده عقب هم قطعه .دلیلش رو نمیدونم .لطفا لطفا لطفا یکی کمکم کنه .بینهایت ممنونم
    ۰۹۱۹۵۷۳۴۰۵۵

  4. مجتبی گفت:

    با سلام من سمند دارم با ریموت در ها رو که قفل میکنم آژیر شروع به زدن میکنه و همه درها هم قفل میشه …سیستم دزدگیر ‌املا رگدرست عمل میکنه اما مثل زمانی که یک در باز باسه شروع به آژیر کشیدن میکنه خواستم ببینم مشکل چی هست

  5. اعتخاری گفت:

    سلام ماشینم سمنده وهمش فیوز قفل مرکزی میسوزه ودها بازوبسته نمیشن فیوز نومیندارم ولی بازمییوزه مشکل کجاست لطفا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *