خودرویی

آیا هایما تسمه تایم دارد؟

یکی از اجزای اصلی و موثر در خودرو تسمه تایم و زنجیر تایم می‌باشد. این دو بخش از نظر کارایی بسیار مشابه هستند با این حال تفاوت‌های مهمی با یکدیگر دارند. این تفاوت‌ها در زمینه نگهداری و ول عمر و هزینه سرویس این دو بخش مهم از خودرو است. هایما یکی از خودروهای چینی مورد علاقه ایرانیان در بازار است. برخی از علاقه‌مندان این خودرو می‌پرسند که زنجیر تایم در هایما وجود دارد یا تسمه تایم؟ در این مقاله از آکادمی مالی مسعود در این مورد اطلاعات کاملی به شما در رابطه با هایما و خرید حواله هایما ارائه خواهیم کرد.

تسمه تایم در خودرو چیست؟

پیش از آنکه به معرفی قطعه مورد استفاده در هایما بپردازیم باید با تسمه تایم و زنجیر تایم آشنا شویم. اولین بار در حدود ۵۰ سال پیش تسمه تایم اختراع و در خودروها استفاده شد. در واقع می‌توان گفت این قطعه به عنوان یک جایگزین برای زنجیر تایم ساخته و مورد استفاده قرار گرفت. یکی از مزایای مهم تسمه تایم قیمت پایین‌تر آن نسبت به زنجیر تایم می‌باشد. از دیگر مزایای تسمه تایم نسبت به زنجیر تایم می‌توان به:

  • وزن کمتر
  • استحکام و مقاومت بالاتر
  • تولید صدای بسیار کمتر

اشاره نمود.

زنجیر تایم خودرو چیست؟

زنجیر تایم یکی از اجزای مورد استفاده در خودرو است که دوام بسیار بالایی دارد. در واقع می‌توان گفت تا زمانی که خودرو کار کند زنجیر تایم نیز کار کرده و قابل استفاده است. زنجیر تایم‌های قدیمی با مشکل صدای زیاد مواجه بودند. این مشکل در خودروهای جدید با استفاده از تکنولوژی‌های برطرف شده است.

هایما تسمه تایم دارد یا زنجیر تایم؟

در ابتدای این بخش باید اشاره کنیم که از زنجیر تایم در هایما استفاده شده است. در صنعت مدرن خودروسازی بسیاری از شرکت‌ها زنجیر تایم را به جای تسمه تایم مورد استفاده قرار می‌دهند. در واقع بر اساس استانداردهای جدید خودروسازی در جهان زنجیر تایم قطعه مناسب‌تری برای استفاده است. در هایما نیز مانند بسیاری از خودروهای روز جهان زنجیر تایم به جای تسمه تایم استفاده شده است. دلیل این جایگزینی نیز مزایای بیشتر زنجیر تایم نسبت به تسمه تایم است. در ادامه با مزیت‌های استفاده از زنجیر تام در خودروهای جدید نظیر هایما بیشتر آشنا می‌شویم.

آیا هایما تسمه تایم دارد؟

کاربرد زنجیر تایم چیست؟

وظیفه اصلی زنجیر تایم ایجاد هماهنگی بین میل بادامک و چرخش میل لنگ است. این قطعه به عنوان یک بخش از موتور خودرو شناخته می‌شود. زنجیر تایم با باز و بسته کردن دریچه‌های ورودی و خروجی در طول هر دور موتور وظیفه خود را انجام می‌دهند. این عمل توسط زنجیر تایم در فواصل زمانی دقیق و از قبل تعیین شده‌ای صورت می‌گیرد.

زنجیر تایم در هایما چه مزیت‌هایی دارد؟

اشاره شد که به جای تسمه تایم در هایما از زنجیر تایم استفاده می‌شود. به کارگیری زنجیر تایم با مزیت‌های مختلفی همچون:

  • متریال فلزی که استحکام و دوام بالایی داشته و باعث طول عمر این قطعه است.
  • عملکرد ایده‌آل و بسیار مطلوب در تنظیم دقیق سوپاپ‌ها توسط زنجیر تایم که خطای پایینی دارد.
  • طول عمر بسیار زیادی و کاهش هزینه‌های نگهداری و سرویس خودرو با استفاده از این قطعه
  • عملکرد بسیار بهتر زنجیر تایم در دورهای بالای موتور و بهبود گشتاور و قدرت موتور
  • دوام بیشتر در دمای بالا نسبت به زنجیر تایم پلاستیکی

همراه است.

علل احتمالی خرابی زنجیر تایم هایما چیست؟

با وجودی که زنجیر تایم دوام و عمر زیادی دارد اما احتمال خراب شدن در آن منتفی نیست. این قطعه علاوه بر مزایای گفته شده در بخش پیشین محدودیت‌هایی نیز دارد که در این بخش خواهیم گفت. زنجیر تایم در هایما باید به طور مرتب و دوره‌ای روغن کاری شود. در غیر این صورت احتمال پارگی ناگهانی آن وجود داشته و خراب می‌شود. نکته مهم در این بین آسیبی است که زنجیر تایم در زمان پاره شدن به سایر اجزای خودرو وارد می‌کند. پارگی زنجیر تایم تنها در صورت بی‌کیفیت بودن این قطعه و غیر اصل بودن آن اتفاق می‌افتد. از نشانه‌های پارگی زنجیر تایم ایجاد صدایی غیر طبیعی و ناهنجار می‌باشد. مورد دیگری که می‌تواند باعث خراب شدن زنجیر تایم گردد تنظیم غیر اصولی و غیر استاندارد آن است. توصیه می‌شود تا در هر ۱۰۰ الی ۱۵۰ هزار کیلومتر کارکرد هایما زنجیر تایم آن مورد بررسی قرار گیرد. مورد دیگری که می‌تواند به عنوان عامل خرابی تسمه تایم شناخته شود نشتی سیالاتی همچون ضد یخ در خودرو است. تغییرات دمایی شدید را نیز می‌توان یکی دیگر از علل خراب شدن زنجیر تایم به شمار آورد.

هزینه تعویض زنجیر تایم در هایما چقدر است؟

زنجیر تایم با وجود دوام و استحکام بالا گاهی دچار آسیب و خرابی شده و نیاز به تعویض دارد. بی‌توجهی به تعویض به موقع این قطعه می‌تواند آسیب‌های جدی‌تری به خودرو وارد نمایید. خرابی دیگر بخش‌های داخلی خودرو نیز می‌تواند در شرایطی موجب آسیب رساندن به زنجیر تایم شود. برای برآورد هزینه تعویض زنجیر تایم باید فاکتورهای مختلفی را در نظر گرفت. کیفیت و اصالت زنجیر خریداری شده و اجرت تعویض آن از جمله این فاکتورها هستند. توصیه می‌شود از مراکز فروش معتبر نسبت به خرید زنجیر تایم اصل و باکیفیت اقدام شود. برای تعویض و تنظیم آن نیز باید به مراکز رسمی و افرا حرفه‌ای مراجعه نمود. زیرا تعویض و تنظیم زنجیر تایم نیاز به تخصص و مهارت داشته و کار بسیار حساسی است.

آیا هایما تسمه تایم دارد؟

زنجیر تایم بهتر است یا تسمه تایم؟

این سوال در ذهن بسیاری از خریداران خودرو نقش بسته است. در پاسخ به سوال باید گفت که هیچ کدام از دو قطعه را به طور قطعی نمی‌توان بهتر از دیگری دانست. با این همه زنجیر تایم در هایما و اغلب خودروهای لوکس به کار می‌رود. در حالی که تسمه تایم در خودروهای میان رده کاربرد بیشتری دارد. در واقع هزینه تولید کردن موتورهای تسمه‌ای پایین‌تر از موتورهای زنجیری می‌باشد. بنابراین برای کاهش هزینه تولید و ساخت محصولاتی اقتصادی از تسمه تایم به جای زنجیر تایم در خودروها استفاده می‌کنند.

کلام پایانی:

زنجیر تایم در هایما به عنوان جایگزین تسمه تایم مورد استفاده قرار گرفته است. با استفاده از تکنولوژی‌های مدرن از تولید صدای زیاد زنجیر در موتور هایما جلوگیری شده است. برای کسب اطلاعات تکمیلی در خصوص این خودروی چینی و استعلام قیمت آن با کارشناسان آکادمی مالی مسعود تماس بگیرید.

Recent search terms:

بازگشت به لیست

دیدگاهی در مورد “آیا هایما تسمه تایم دارد؟

  1. شهلا صفری گفت:

    ممنون از توضیحات مفیدتون

  2. سینا مصیب زاده گفت:

    چقدر مطالب این سایت عالیه ممنونم واقعا !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *