خودرویی

آموزش تنظیم موتور پژو پارس

تنظیم موتور برای بالا رفتن راندمان و کمتر شدن مصرف سوخت در خودرو لازم است. این کار از مهم‌ترین و اصلی‌ترین اقداماتی است که برای نگهداری بهتر خودرو باید انجام داد. برای این منظور نیز از دستگاه‌های مخصوصی استفاده می‌شود. در این مطلب از گروه آکادمی مالی مسعود با مراحل مختلف تنظیم موتور پژو پارس آشنا می‌شویم. این مراحل برای سایر خودروهایی که موتوری مشابه پژو دارند هم به کار می‌آید.

تنظیم موتور چیست و چرا اهمیت دارد؟

دلایل مختلفی وجود دارد که باعث به هم خوردن تنظیم موتور ماشین می‌شود. با ایجاد اختلال در تنظیمات موتور عملکرد این بخش حیاتی و اصلی خودرو نیز با مشکلاتی مواجه خواهد شد. عوامل از بین برنده تنظیم موتور عبارتند از:

  • فرسودگی
  • ایراد در سیستم برقی خودرو
  • اختلال در عملکرد پمپ‌ بنزین

و چند مورد دیگر می‌باشد. هنگامی که خودرو به تنظیم موتور نیاز داشته باشد چراغ چک روشن خواهد شد. یکی از دلایلی که اهمیت تنظیم موتور را دو چندان می‌کند مسئله آلایندگی هوا است. در صورت تنظیم نبودن موتور گازهای آلوده کننده هوا بیشتر از خروجی اگزوز به بیرون هدایت می‌شوند. همچنین کم توان شدن موتور نیز به دلیل عدم تنظیم آن بروز پیدا می‌کند. پژو پارس نیز مانند هر ماشین دیگری به تنظیم موتور نیاز دارد. در ادامه با بخشی ازنشانه‌ها که به ما می‌گویند باید تنظیم موتور انجام دهیم آشنا می‌شویم.

چه زمانی باید برای تنظیم موتور پژو پارس اقدام کنیم؟

نشانه‌ها و علائمی وجود دارد که به ما می‌گویند زمان تنظیم موتور خودرو فرا رسیده است. در این بخش به بررسی این نشانه‌ها و علائم در پژو پارس می‌پردازیم:

  • کم شدن شتاب خودرو
  • استارت خوردن بد موتور خودرو
  • ایجاد لرزش‌های شدید در هنگام فعالیت در جای ماشین
  • به گوش رسیدن صداهای غیر متعارف از موتور
  • خروج دود سیاه رنگ از اگزوز ماشین
  • بالا رفتن مصرف سوخت خودرو
  • ریپ زدن یا خام سوزی در موتور ماشین

این نشانه‌ها به ما می‌گویند که باید برای تنظیم موتور اقدام کنیم.

آموزش تنظیم موتور پژو پارس

تنظیم موتور چه قطعاتی را شامل می‌شود؟

در این پروسه چندین قطعه مختلف از ماشین باید مورد ارزیابی و بررسی قرار بگیرند. این قطعه‌ها عبارتند از:

  • تعویض شمع و وایر
  • تعویض کردن فیلترهای خودرو
  • بررسی فیلتر موتور
  • تمیزکاری سوزن انژکتور ماشین

می‌باشد. در ادامه آموزش‌های لازم برای انجام تنظیم موتور در خودروی پژو پارس را ارائه می‌کنیم.

آموزش و مراحل تنظیم موتور پژو پارس:

برای اینکه موتور پژو پارس تنظیم باشد باید احتراق کاملی در آن صورت گیرد. با کامل شدن پروسه احتراق میزان خام سوزی در موتور پایین آمده و در نتیجه بازده آن افزایش پیدا می‌کند. بنابراین در ابتدا باید میزان خام سوزی موتور پژو پارس مشخص گردد. برای این منظور از دستگاه تست پنج گاز کمک می‌گیرند. این تست از طریق آنالیز دودهای خروجی مقدار هر گازی در دود را تخمین می‌زند. در نهایت نیز با آنالیز داده‌های به دست آمده به شما می‌گوید که میزان خام سوزی در موتور خودرو چقدر است. حتی این امکان وجود دارد که بر اساس نتایج تست پنج گاز قطعات معیوب را نیز مشخص کرد. در ادامه گام‌های لازم برای تنظیم کردن موتور پژو پارس را آموزش می‌دهیم. ضمنا به شما توصیه می کنیم برای خرید این خودرو از حواله پژو پارس استفاده کنید.

۱- گام اول بررسی سیستم برق خودرو:

در این مرحله از تنظیم موتور باید شمع‌ها و وایر پژو پارس را بررسی نمود. همچنین میزان جرقه‌زنی هم در همین مرحله از کار مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. شمع و وایرهای معیوب را باید تعویض نمود.

۲-  گام دوم بررسی سیستم هوا:

فیلتر هوا، دریچه هوا و محفظه فیلتر در این مرحله از کار تنظیم موتور پژو پارس باید مورد بررسی قرار بگیرند. بعد از ارزیابی اگر نیاز به تعویض فیلتر هوا باشد آن را عوض می‌کنند. همچنین تمیزکاری دریچه هوا و روغن‌کاری آن نیز در این مرحله از کار تنظیم موتور انجام می‌گیرد.

۳- گام سوم بررسی سیستم سوخت رسانی در خودرو:

یکی از اصلی‌ترین اقدامات این مرحله تعویض کردن فیلتر بنزین ماشین است. چنانچه نیاز باشد باید سوزن‌های انژکتور را با دستگاه مخصوصی شست. اما اگر سوزن‌های انژکتور معیوب شده باشند باید نسبت به تعویض آن‌ها اقدام نمود. در انتها نیز به کمک دستگاه ویژه‌ای به نام دیاک ایرادات به جا مانده را مشخص می‌کنند. کنترل و بررسی رگولاتور سخت پژو پارس نیز بخش مهمی از این مرحله است. برای این منظور فشار ریل سوخت پژو پارس توسط مکانیک مورد بررسی قرار می‌گیرد.

تمام این مراحل باید توسط افراد متخصص و باتجربه انجام گیرد تا عیوب به درستی پیدا و برطرف گردد. در واقع در زمینه تنظیم موتور هم مهارت شخص انجام دهنده و هم تکنولوژی‌های مورد استفاده موثر هستند.

چه زمانی بهتر است برای تنظیم موتور اقدام شود؟

در حالت کلی بهتر است در ابتدای هر فصل برای تنظیم موتور پژو پارس یا هر خودروی دیگری اقدام کرد. اما اگر علائم و نشانه‌های گفته شده در بخش‌های پیشین را مشاهده نمودید باید در اسرع وقت اقدام کنید. تنظیم موتور دوره‌ای ایرادات را خیلی زود نمایان می‌کند. بنابراین پیش از اینکه کار به خسارت‌های جدی برسد می‌توان مشکلات خودرو را رفع کرد. برخی از ایراداتی که باعث به هم خوردن تنظیم موتور می‌شود در دراز مدت خسارت‌های جدی به همراه دارد. عدم وجود علائم و نشانه‌های گفته شده الزاما به معنای سالم بودن بخش‌های مختلف خودرو نیست. بنابراین توصیه می‌شود نسبت به تنظیم موتور در فواصل زمانی منظم و مناسب بی‌توجه نباشید.

برای تنظیم موتور پژو پارس به چه دستگاه‌هایی نیاز داریم؟

یکی از بخش‌های مهم در پروسه تنظیم موتور تجهیزات و دستگاه‌های مورد استفاده است. در این بخش از آموزش تنظیم موتور خودروی پژو پارس با تجهیزات و دستگاه‌های مورد نیاز آشنا می‌شویم.

۱- دستگاه تنظیم موتور پنج گاز

۲- دستگاه دیاگ

۳- دستگاه شستشوی انژکتور خودرو

هر یک از این تجهیزات و دستگاه‌ها نیز کاربرد و علت استفاده‌ی خاصی دارند.

کلام آخر:

تنظیم موتور پژو پارس یکی از بخش‌های مهم در حفظ کارکرد موتور خودرو می‌باشد. در این مطلب از گروه آکادمی مالی مسعود تلاش کردیم آموزشی کوتاه از تنظیم موتور این خودرو ارائه دهیم. سوالات و تجربیات خود در زمینه تنظیم موتور خودروی پژو پارس را با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *