خودرویی

پرشیا داشبورد جدید از چه سالی تولید شد؟

شرکت‌های خودروساز در ایران موظف شده‌اند تا دو کیسه هوا برای سرنشینان جلوی خود تعبیه کنند. در گذشته تنها از یک کیسه هوا یا ایربگ در ماشین‌های ساخت داخل استفاده می‌شد. به همین خاطر بسیاری از داشبوردها فضای کافی برای تعبیه ایربگ دوم را نداشت. پژو پارس یکی از همین خودروها با فضای داشبورد محدود بود. به همین خاطر شرکت سازنده اقدام به طراحی پرشیا داشبورد جدید نمود. در این مطلب از آکادمی مالی مسعود جزئیات بیشتری از این تغییر داشبورد پرشیا را شرح می‌دهیم.

پرشیا خودروی محبوب و پرفروش:

پژو پارس به عنوان سدان خانوادگی از اواخر دهه ۷۰ در ایران تولید شده است. اولین نامگذاری این خودرو از طرف ایران خودرو پرشیا بوده است. اما به تدریج با روی کار آمدن نسخه‌های مختلف آن نام پژو پارس انتخاب شد. با این همه هنوز بسیاری از مردم این خودرو را با نام پرشیا می‌شناسند. این خودرو را می‌توان به نوعی فیس لیفت ۴۰۵ به حساب آورد. با این تفاوت که طراحی ظاهری پژو پارس بسیار جذاب‌تر است. همین مولفه باعث شد تا این خودروی ساخت داخل برای سال‌های متمادی از فروش خوبی برخوردار باشد. در طی سال‌های حضور این ماشین نسخه‌های متنوعی از آن نیز ساخته شده است. با تمام فراز و نشیب‌های پرشیا همواره به عنوان خودروی محبوب و پرفروش در کشور شناخته شده است.

سال ساخت پرشیا داشبورد جدید:

خودروسازها همواره به دنبال به روزرسانی تولیدات خود و جلب رضایت هرچه بیشتر مشتریان خود هستند. در این بین پژو پارس به عنوان یک خودروی ایرانی و محبوب نیز از این قاعده مستثنی نمی‌باشد. از سال ۱۳۹۲ ایران خودرو اقدام به اعمال تغییراتی در داشبورد برخی از تولیدات خود نمود. این خودروها بعدها به نام داشبورد جدید معروف شدند. در بازار نیز به این داشبوردهای جدید داشبورد سوناتایی گفته می‌شود. ۴۰۵ و پرشیا دو خودرویی بودند که در این طرح با تغییر داشبورد مواجه شدند. ایران خودرو در سال ۱۳۹۳ اولین پژو پارس با داشبورد جدید را روانه بازار کرد. یکی از دلایل اصلی در طراحی داشبورد جدید برای پژو پارس ایجاد فضای کافی به منظور دو ایربگ بود. اما علت دیگری آن را می‌توان در انتقادها به طرح داشبورد قدیمی پرشیا جستجو کرد که امروزه حواله پرشیا خواهان بسیاری دارد.

ویژگی‌های داشبورد جدید در پرشیا:

داشبورد جدید موفق شد تا نمای کابین پژو پارس را تا حد زیادی بهبود بخشد. با این همه استفاده از پلاستیک خشک به تولید سر و صدا بعد از گذشت چند سال منتهی می‌گردد. در نتیجه این نویز نیز به صداهای داخل کابین پرشیا اضافه می‌گردد. پرشیا داشبورد جدید تغییرات دیگری را نیز در همین راستا اعمال کرده است. این تغییرات البته به عنوان ویژگی‌های این نسخه جدید از پرشیا به شمار می‌رود و عبارتند از:

  • تغییر در صفحه کیلومتر شمار خودرو
  • اضافه شدن تریم طرح چوب به کابین داخلی خودرو
  • تعبیه‌ی دکمه‌های کنترل کننده بر روی فرمان پرشیا

می‌باشد. در ادامه کارشناسان آکادمی مالی مسعود توضیحات بیشتری در مورد مشخصات این خودرو ارائه می‌کنند.

پرشیا داشبورد جدید

مشخصات فنی پژو پارس داشبورد جدید:

پژو پارس یکی از متنوع‌ترین خودروهای تولید داخل به شمار می‌رود. زیرا از ابتدا تا به امروز ۱۱ نسخه مختلف از این خودرو تولید و به بازار عرضه شده است. در مدل‌های مختلف این خودرو از پیشرانه‌های متفاوتی کمک گرفته شده است. نسخه داشبورد جدید آن در پارس ELX به کار رفته است. در این خودرو از دو پیشرانه‌ی ۱.۸ لیتری موسوم به XU7 و ۲ لیتری یا XUM استفاده شده است. اگر از تفاوت‌های فنی این دو پیشرانه چشم‌پوشی کنیم نسخه XUM با آپشن‌های بیشتری به بازار عرضه شده است. این پیشرانه قادر است تا نیرویی معادل ۱۰۵ اسب بخار و گشتاوری ۱۵۵ نیوتن بر متر تولید کند. از دیگر ویژگی‌های فنی این خودرو می‌توان به تعداد ۴ سیلندر و ۸ سوپاپ اشاره نمود. نیروی تولید شده در موتور این ماشین از طریق گیربکسی ۵ سرعته و دستی به چرخ‌های جلویی منتقل می‌گردد.  شرکت ایران خودرو شتاب صفر تا صد این پرشیا داشبورد جدید را ۱۱ ثانیه اعلام کرده است. این شتاب برای یک سدان ۱۱۵۵ کیلویی به هیچ وجه ایده‌آل نیست.

طراحی بدنه و کابین پژو پارس با داشبورد جدید:

پرشیا یا همان پژو پارس طی سال‌های تولید تفاوت چندانی در ظاهر نداشته است. در واقع بدنه بیرونی این خودروی فرانسوی قدیمی و شبیه گذشته باقی مانده است. اما در بخش داخلی یا کابین پژو پارس تغییرات بیشتری را تجربه کرده است. هر چند این تغییر ظاهر در کابین پرشیا متاسفانه با افت کیفیت‌هایی همراه بوده است. در ساخت داشبورد جدید این خودرو شاهد استفاده از پلاستیک بی‌کیفیت و خشک هستیم. این متریال بی‌کیفیت در طولانی مدت استهلاک خودرو را افزایش خواهد داد. با این همه خانوادگی بودن این سدان و قیمت مناسب آن باعث فروش موفق آن شده است.

ایمنی در پرشیا داشبورد جدید:

موارد امنیتی در این خودرو توسط هیچ مرکز مشخصی ارزیابی نشده است. با توجه به قیمت اقتصادی و مناسب این خودرو نمی‌توان انتظار امکانات و در نتیجه امنیت بالایی را داشت. از تجهیزات ایمنی در این نسخه پژو پارس می‌توان به:

  • دو کیسه هوا برای سرنشینان جلو
  • ترمز ABS
  • سیستم توزیع کننده نیروی الکترونیکی ترمز EBD
  • سیستم ضد سرقت

اشاره نمود.

رقبای پژو پارس داشبورد جدید در بازار:

در بین تولیدات داخلی و در محدوده‌ی قیمتی پرشیا داشبورد سوناتایی می‌توان چندین رقیب سرسخت پیدا کرد. پژو ۲۰۶ صندوقدار و بعضی از نسخه‌های سمند از اصلی‌ترین رقبای این خودرو محسوب می‌شوند. انتخاب بین پرشیا و سمند همیشه سخت‌تر از دیگر خودروها بوده است. زیرا این دو ماشین را می‌توان تقریبا برادر هم نامید. در نتیجه انتخاب نهایی بین آن‌ها ارتباط زیادی به سلیقه‌ی شخصی مشتری دارد. برخی از افراد دنا را نیز به عنوان یکی از رقبای این خودروی محبوب ایرانی می‌دانند.

کلام پایانی:

پرشیا داشبورد جدید یکی از نسخه‌های متنوع پژو پارس می‌باشد. سال تولید این خودرو به ۱۳۹۳ شمسی باز می‌گردد. یکی از دلایل طراحی داشبورد جدید روی این خودرو جا گرفتن دو کیسه هوا در آن می‌باشد. اما متاسفانه از متریال باکیفیت و خوبی در ساخت این داشبورد استفاده نشده است. نظرات خود در مورد این نسخه از پژو پارس را با ما در آکادمی مالی مسعود به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *