خودرویی

مدل ‌های مختلف خودروی پژو پارس

در این مقاله قصد داریم در مورد این که چند مدل پرشیا داریم، صحبت کنیم. هر فردی که قصد خرید ماشین پژو پارس داشته باشد با این سوال مواجه می ‌شود که این خودرو چه مدل ‌هایی دارد و مدل ‌های متفاوت ماشین پژو پارس، چه تفاوت‌ هایی با هم دارند. در این مقاله به بررسی انواع مدل‌ های خودروی پژو پارس می‌ پردازیم. هر کسی که قصد خرید این ماشین را داشته باشد می ‌تواند با مطالعه این مقاله به اطلاعات خوبی دست پیدا کند.

مدل ‌های مختلف خودروی پژو پارس

نکته ‌ای که باید در این جا به آن اشاره کنیم این است که در همه مدل‌ های ماشین پژو پارس، شکل ظاهری یکسان است و فقط از لحاظ فنی، تغییراتی در این خودرو اعمال شده است. البته تغییرات فنی خودرو هم خیلی خاص نیستند و به همین دلیل انواع مدل‌ های ماشین پژو پارس تفاوت خیلی زیادی با همدیگر ندارند. با این حال، در ادامه انواع خودروی پژو پارس را ذکر می ‌کنیم:

  1. خودروی پژو پارس معمولی و یا همان خودروی پژو پارس سال
  2. خودروی پژو پارس ال ایکس که دارای موتور تیو فایو است.
  3. خودروی پژو پارس elx که دارای موتور تیو فایو است.
  4. خودروی پژو پارس elx که دارای موتور تیو فایو پی است.
  5. خودروی پژو پارس elx که دارای موتور ایکس یو سون است.
  6. خودروی پژو پارس elx که دارای موتور ایکس یو ام است.
  7. خودروی پژو پارس دو گانه سوز
  8. خودروی پژو پارس اتوماتیک

 

خودروی پژو پارس سال

این خودرو، ارزان ‌ترین مدل از ماشین‌ های پژو پارس به حساب می ‌آید. موتور این خودرو، همان موتوری است که در خودروهای سمند ال ایکس و یا پژو ۴۰۵ وجود دارد. این موتور ۱.۸ لیتری است و ۴ سیلندر و ۸ سوپاپ دارد. بیشترین توان این ماشین ۱۰۰ اسب بخار و بیشترین گشتاور آن نیز ۱۵۳ نیوتن متر است. این مدل از خودروی پژو پارس، دارای یک گیربکس دستی ۵ دنده‌ ای است که وظیفه دارد در این ماشین نیرو را منتقل کند. سرعت صفر تا صد این خودرو نیز چیزی برابر با ۱۱ ثانیه است. این خودرو نسبت به خودروهای ایرانی، امکانات خوبی هم دارد و به همین دلیل است که خودروی پژو پارس سال را می‌ توانیم جزء پرفروش ‌ترین خودروهای ایرانی نام ببریم. به عنوان مثال این خودرو مجهز به آپشن‌ های زیر است:

  1. شیشه‌ های سولار و ضد اشعه یووی
  2. چراغ نقشه خوان
  3. دماسنج بر روی داشبورد
  4. کیسه هوا

پرشیا

خودروی پژو پارس ال ایکس

تفاوتی که این خودرو با خودروی پژو پارس معمولی دارد در موتور تیوفایو آن است. این موتور حجم کم تری نسبت به موتور پژو پارس سال دارد. یعنی حجم آن برابر با ۱.۶ لیتر است. ولی تیوفایو بودن این موتور یک مزیت بزرگ محسوب می‌ شود که باعث می ‌شود بسیاری از افراد به سمت خرید آن سوق پیدا کنند. بیشترین قدرت موتور خودروی پژو پارس ال ایکس برابر با ۱۰۸ اسب بخار و بیشترین گشتاور آن نیز برابر با ۱۴۲ نیوتن متر است. گیربکس این خودرو نیز یک گیربکس دستی ۵ سرعته است و شتاب صفر تا صد آن نیز۱۳.۲ ثانیه می ‌باشد.

شاید برای شما سوال پیش بیاید که چرا موتور تیو فایو در کشور ما انقدر محبوب است. در پاسخ به این سوال باید بگوییم که این موتور مصرف سوخت کم تری دارد و دیرتر هم خراب می‌ شود و کم هزینه ‌تر است. به عنوان مثال مصرف سوخت موتور خودروی پژو پارس ال ایکس به صورت ترکیبی برابر با ۷.۵ لیتر است که در کشور ما یک عدد مناسب به حساب می آید. اگر بخواهیم از لحاظ امکانات و آپشن ‌ها، خودروی پژو پارس ال ایکس را با خودروی پژو پارس معمولی مقایسه کنیم، باید بگوییم که آپشن ‌های این خودرو، کمی بیشتر از خودروی پژو پارس معمولی است که حواله پارس اکنون بسیار پر فروش تر از سایر حواله های خودرو است.

 

خودروی پژو پارس ای ال ایکس

این خودرو هم سرعت بالایی دارد و هم قدرت آن زیاد است. البته همان طور که در  قسمت قبلی مقاله مشاهده کردید، خودروهای پژو پارس با موتور elx به چهار دسته تقسیم می‌ شوند. هر کدام از آن ها ویژگی ‌های متفاوتی دارند. هر چهار مدل خودروی پژو پارس elx یعنی با مدل های تی یو ۵ و تی یو ۵ پی و ایکس یو ۷ و ایکس یو ام، خودروهای بسیار خوب و قدرتمندی هستند ولی طبیعتاً به ترتیب که جلوتر می ‌رویم هم قیمت آن ها بیشتر می‌ شود و هم کیفیت خودرو افزایش پیدا می ‌کند. همه مدل‌ های خودروی پژو پارس elx دارای موتور ۱.۷  لیتری هستند که بیشترین قدرت آن ۱۱۰  اسب بخار و بیشترین گشتاور آن نیز ۱۵۵  نیوتون متر است. شتاب صفر تا صد این خودرو نیز ۹ ثانیه می‌ باشد. از سوی دیگر امکانات و آپشن‌ هایی که مدل ‌های مختلف خودروی پژو پارس elx دارند، نسبت به مدل ‌های قبلی خودروی پژو پارس، بیشتر و به روزتر هستند. مصرف سوخت این خودروها نیز به صورت ترکیبی چیزی در حدود ۸.۱  لیتر است.

 

پژو پارس دوگانه سوز

یکی از محبوب ‌ترین مدل ‌های خودروی پژو پارس همین پژو پارس دو گانه سوز است. همان طور که از نام این ماشین مشخص است این خودرو به جز بنزین از سوخت دیگری هم استفاده می ‌کند. آن سوخت هم چیزی نیست جز گاز. بدیهی است که قدرت موتور این خودرو نسبت به مدل ‌های دیگر خودروی پژو پارس، کم تر است ولی از لحاظ مصرف سوخت، هزینه ‌های کم تری را بر دوش صاحب خودرو می‌ گذرد و به همین دلیل است که این چنین محبوب است. شتاب صفر تا صد این خودرو نیز برابر با ۱۱ ثانیه می‌ باشد.

پژو پارس اتوماتیک

پیشرفته‌ ترین و به روزترین و گران قیمت ‌ترین مدل خودروی پژو پارس، مدل اتوماتیک آن است. هرچند این مدل از خودروی پژو پارس قیمت بالایی دارد ولی با توجه به این که قیمت خودروهای اتوماتیک در کشور ایران بالا است، خودروی پژو پارس اتوماتیک می‌ تواند گزینه خوبی برای افرادی باشد که به رانندگی با خودروهای اتوماتیک علاقمندند. این نکته را هم اضافه کنیم که پژو پارس اتوماتیک یک گیربکس چهار دنده اتوماتیک دارد.

 

نتیجه گیری

در این مقاله مشخص کردیم که نه مدل از خودروی پژو پارس و یا همان پژو پرشیا در کشور ایران داریم. همه این خودروها ظاهر مشابهی دارند ولی از لحاظ موتوری و یا گیربکس با هم متفاوت هستند. البته آپشن های موجود در این خودروها نیز کمی با هم متفاوت است.

1 نظر در “مدل ‌های مختلف خودروی پژو پارس

  1. رادین گفت:

    سلام ثبت نام پژو پارس این دوره هست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *