خودرویی

تسمه تایم یا زنجیر تایم کدامیک موجود در هایما است؟

در این مقاله قصد داریم راجع به این که خودروی هایما تسمه تایم دارد یا زنجیر تایم، مطالبی را بیان کنیم. تسمه تایم یک قطعه ‌ای است که از جنس لاستیک ساخته می ‌شود ولی همان طوری که از نام زنجیر تایم مشخص است، این قطعه از جنس فلز درست می ‌شود. در ادامه مزایا و معایب استفاده خودروهای مختلف از تسمه تایم و زنجیر تایم را مورد نقد و بررسی قرار می ‌دهیم. به هر حال در زمان خرید خودرو، یکی از فاکتورهایی که باید به آن توجه کنید همین مورد است. که البته در اکادمی مالی مسعود این عمل به بهترین نحو انجام میشود تا مشتریان با خاطری آسوده به خرید حواله هایما بپردازند.

 

خودروی هایما تسمه تایم دارد یا زنجیر تایم

تسمه و زنجیر تایم هایما

خودروی هایما (چه مدل اس ۵ و چه مدل اس ۷) از زنجیر تایم به جای تسمه تایم استفاده می کنند. امروزه صنعت خودروسازی، پیشرفت بسیار زیادی داشته است و کارخانه ‌های خودروسازی، تمام تلاش خود را به کار می گیرند تا رانندگان و سرنشینان خودروها،  با کم ترین دردسر و اذیت مواجه شوند. یکی از کارهایی که خودروسازها تمرکز زیادی بر روی آن دارند، حذف تسمه تایم از روی خودروها و اضافه کردن زنجیر تایم به جای آن است. کارخانه خودروسازی هایما هم از این قافله عقب نمانده است و تسمه تایم را کنار زده و از زنجیر تایم استفاده می ‌کند.

 

مزایای استفاده از زنجیر تایم به جای تسمه تایم

تسمه و زنجیر تایم هایما

استفاده از زنجیر تایم، مزایای بسیار زیادی دارد که یک به یک به آن ها اشاره می ‌کنیم.

  1. همان طور که از نام زنجیر تایم مشخص است این قطعه از جنس فلز ساخته می ‌شود. به همین دلیل مانند همه قطعات فلزی، مقاومت و استحکام و دوام و طول عمر بسیار مناسبی دارد. در واقع مهم ‌ترین مزیت استفاده از زنجیر تایم به جای تسمه تایم، همین موضوع است که دیگر راننده نگران پاره شدن آن نخواهد بود. می ‌دانید که پاره شدن تسمه تایم می‌ تواند هزینه بسیار زیادی بر دوش راننده بگذارد ولی با استفاده از زنجیر تایم، خیال شما از این قضیه راحت خواهد بود.
  2. زنجیر تایم می ‌تواند سوپاپ ‌های خودرو را با دقت بسیار بالایی تنظیم کند. در واقع خطایی که زنجیر تایم در هنگام تنظیم سوپاپ ‌های خودرو دارد، بسیار پایین است. بنابراین موتور خودروهایی که از زنجیر تایم استفاده می ‌کنند، لرزش بسیار پایینی دارد.
  3. زنجیر تایم در محیط ‌هایی که دما بالا  است، می ‌تواند به خوبی کار کند و مشکلی برای آن پیش نیاید. همان طوری که می ‌دانید تسمه‌ تابم با افزایش دما به مشکل بر می ‌خورد و احتمال آسیب دیدن و پاره شدن آن بسیار بیشتر می ‌شود.
  4. هر چقدر که دور موتور خودروی هایما بالاتر برود، برای بالا بردن قدرت موتور و گشتاور ماشین، زنجیر تایم عملکرد خیلی مناسب ‌تری نسبت به تسمه تایم خواهد داشت.
  5. هزینه ‌های نگهداری و سرویس زنجیر تایم نسبت به تسمه تایم بسیار پایین ‌تر است. در واقع صاحبان خودرو از ترس این که تسمه تایم خودروی آن ها به یکباره پاره نشود و هزینه‌ های بسیار زیادی را به آن ها تحمیل نکند، مجبور می‌ شوند که هر چند ده هزار کیلومتر یک بار این قطعه را تعویض کنند ولی این هزینه در مورد زنجیر تایم، بسیار پایین‌ تر است.

 

معایب استفاده از زنجیر تایم به جای تسمه تایم

مزایای استفاده از زنجیر تایم نسبت به معایب آن بسیار بیشتر است ولی با این وجود این قطعه می‌ تواند معایب زیر را نیز داشته باشد.

  1. یکی از اصلی ‌ترین مشکلاتی که برای استفاده از آن می ‌توانیم عنوان کنیم، تولید صدای بیشتر نسبت به  تسمه تایم است. به هر حال یک قطعه فلزی نسبت به یک قطعه لاستیکی، صدای بیشتری تولید خواهد کرد.
  2. عیب دیگر استفاده از زنجیر تایم هم آسیب زیادی است که پاره شدن آن به قطعه ‌های دیگر خودرو می ‌زند که البته این عیب در مورد تسمه تایم هم وجود دارد.
  3. سنگین بودن این قطعه نسبت به تسمه تایم هم عیب دیگر آن است. این سنگینی موجب می ‌شود که مصرف سوخت خودروی هایما افزایش پیدا کند و قدرت آن نیز کم تر شود.

 

آیا زنجیر تایم هایما خراب هم می ‌شود؟

تسمه و زنجیر تایم هایما

متاسفانه بسیاری از صاحبان خودروی هایما فکر می ‌کنند که چون به جای تسمه‌ تایم از زنجیر در این خودرو استفاده می ‌شود، دیگر نیازی به نگهداری و چک کردن این قطعه وجود ندارد. این در حالی است که همه قطعه های موجود در خودرو، نیاز به نگهداری دارند. اگر صاحب خودروی هایما هستید توصیه ما به شما این است که پس از حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار کیلومتر، کار کردن با این خودرو، زنجیره تایم آن را به یک مکانیک ماهر نشان دهید تا آن را بررسی کند و در صورت لزوم، اقدام به تعویض آن کند.

در هنگام تعویض این قطعه هم باید مراقب باشید که زنجیر تایم بی ‌کیفیت و غیر اصل و غیر شرکتی را به جای زنجیر تایم اصلی به شما نفروشند. استفاده از یک زنجیر تایم بی ‌کیفیت در خودرو، همان اندازه خطرناک است که استفاده از تسمه تایم خطر دارد. از طرف دیگر پس از خرید زنجیر تایم شرکتی و با کیفیت، باید از یک مکانیک ماهر برای نصب این قطعه بر روی خودرو کمک بگیرید؛ چرا که تنظیم اصولی و صحیح آن کاملاً ضروری است. در صورتی که زنجیر تایم پس از نصب به صورت درست تنظیم نشود، احتمال بریدن آن بسیار افزایش پیدا می‌ کند.

 

نشانه های خرابی زنجیر تایم هایما

در صورتی که از خودروی هایما یا هر خودروی دیگری که دارای زنجیر تایم است، استفاده می ‌کنید، باید به یک سری از علائم که نشان دهنده خراب شدن آن هستند، دقت کنید. این علائم عبارت هستند از:

  1. تولید صدای سایش و کشش
  2. بیشتر شدن دود خروجی از اگزوز خودروی هایما
  3. دیدن نشانه‌ های خراب شدن زنجیر تایم با چشم

 

دلایل خرابی زنجیر تایم هایما

همان طور که بارها در این مقاله عنوان کردیم، زنجیر تایم نسبت به تسمه تایم، خیلی دیرتر خراب می ‌شود ولی با این وجود در صورت رعایت نکردن یک سری از اصول، احتمال خراب شدن آن زودتر از موعد وجود دارد. دلایل خرابی زنجیر تایم عبارت هستند از:

  1. استفاده از زنجیر تایم ‌های بی‌ کیفیت و غیر اصلی
  2. عدم تنظیم صحیح زنجیر تایم توسط تعمیرکارو سایش و کشش این قطعه به دلیل تنظیم نبودن آن
  3. نشت کردن یک سری سیالات موجود در خودروی هایما مثل ضد یخ باعث می ‌شوند که زنجیر تایم زنگ بزند و طول عمر آن به شدت کاهش پیدا کند.
  4. تغییرات دمایی خیلی زیاد
  5. توجه نکردن راننده به سر و صدای این قطعه و رجوع نکردن به موقع به یک مکانیک
  6. روغن کاری نکردن این قطعه

 

نتیجه گیری

خودروی هایما از زنجیر تایم به جای تسمه تایم استفاده می ‌کند و این موضوع یکی از مزیت ‌های اصلی این خودرو نسبت به خودروهای دارای تسمه تایم است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *