خودرویی

چه زمانی باید تسمه تایم پرشیا را تعویض کنیم ؟

در این مقاله قصد داریم راجع به این که تسمه تایم پرشیا چند کیلومتر عوض شود، مطالبی را بیان کنیم. خودروی پژو پارس و یا همان پژو پرشیا جزء محبوب‌ ترین و پرفروش‌ ترین خودروهای ایرانی است که هر روزه، تعداد بسیار زیادی از آن در جاده‌ های کشور ما تردد می ‌کنند. یکی از جدی‌ ترین و مهم‌ ترین خطراتی که خودروی پژو پارس و بسیاری از خودروهای رایج ایرانی را تهدید می ‌کند، امکان پاره شدن تسمه تایم آن ها هست. در صورتی که تسمه تایم خودروی پژو پارس پاره شود، مشکلات زیادی برای این خودرو به وجود خواهد آمد. بنابراین تعویض به موقع آن می‌ تواند جلوی بروز این مشکلات را بگیرد.

در این مقاله ابتدا در مورد قطعه تسمه تایم چند نکته را ذکر می ‌کنیم. سپس به سراغ بررسی هزینه و قیمت تسمه تایم و دستمزد تعویض آن می ‌رویم. استفاده از زنجیر تایم در خودروهای جدید را در ادامه این مقاله بررسی می کنیم. پس از آن آسیب های پاره شدن تسمه تایم پرشیا را بررسی می ‌کنیم. در انتهای مقاله نیز به بحث اصلی می ‌رسیم. یعنی این که تسمه تایم پرشیا چند کیلومتر عوض شود و خرید حواله پرشیا با قیمت مناسب چگونه است.

 

قطعه تسمه تایم

یکی از قطعات مهم و تاثیرگذار موجود در خودروی پژو پارس، تسمه تایم آن است. ویژگی بسیار خاص این قطعه این است که مانند بسیاری از قطعات دیگر خودرو نیست که در صورت خراب شدن آن به تعمیرگاه بروید و آن را عوض کنید. بلکه باید قبل از این که این قطعه خراب شود، اقدام تعویض آن کنید وگرنه با دردسرهای بسیار زیادی مواجه خواهید شد. در واقع حساسیت این قطعه نسبت به قطعات دیگر خودرو بسیار بیشتر است. در صورتی که تسمه تایم پرشیای شما پاره شود، دیگر موتور آن خودرو به حرکت در نخواهد آمد.

اگر بخواهیم توضیحی راجع به خود قطعه تسمه تایم ارائه دهیم باید بگوییم که تسمه تایم یک قطعه لاستیکی است که بر روی آن تعدادی دندانه موجود است. این قطعه بر روی پولی ‌های میل سوپاپ و میل لنگ ماشین پژو پارس و البته بقیه خودروهای پژو قرار می ‌گیرد و این دو قطعه حساس موتور را به یکدیگر وصل می‌ کند.

البته قطعه تسمه تایم یک وظیفه دیگر هم دارد و آن هم زمان بندی عملکرد میل سوپاپ‌ ها می ‌باشد. در واقع به ازای هر دو دور چرخش میل لنگ، بایستی یک دور میل سوپاپ چرخش داشته باشد. این زمان بندی بر عهده تسمه تایم است. یعنی تسمه تایم کاری می ‌کند که تعداد چرخش‌ های میل سوپاپ، نیم دور از تعداد چرخش‌ های میل لنگ کم تر باشد.

زمان تعویض تسمه تایم پرشیا
قیمت تسمه تایم پرشیا و دستمزد عوض کردن آن

با توجه به تورم بسیار زیادی که در کشور ایران وجود دارد، نمی‌ توانیم قیمت دقیقی برای تسمه تایم پرشیا و همچنین قیمت دقیقی برای دستمزد عوض کردن آن بیان کنیم؛ ولی چیزی که مشخص هست این است که خرید و عوض کردن تسمه تایم بسیار به صرفه ‌تر از تعمیر خودروی پرشیا پس از پاره شدن آن است. یعنی شاید شما بتوانید با هزینه‌ ای به اندازه یک دهم یا یک بیستم، اقدام به عوض کردن تسمه تایم پرشیا کنید. بنابراین به هیچ عنوان نباید در خرید و عوض کردن تسمه تایم خساست به خرج دهید.

این نکته را هم در خرید تسمه تایم ذکر کنیم که تسمه تایم‌ های موجود در خودروهای مختلف با هم فرق دارند. در واقع دندانه ‌های روی تسمه تایم و اندازه تسمه تایم از خودرویی به خودروی دیگر متفاوت است. بنابراین در هنگام خرید تسمه تایم حتماً باید تسمه تایم مناسب نوع و مدل خودروی خود را خریداری کنید.

زنجیر تایم به جای تسمه تایم

در خودروهای جدید خارجی که وارد کشور ما می شود معمولا به جای تسمه تایم از زنجیر تایم استفاده می ‌شود. زنجیرهای تایم نسبت به تسمه ‌تایم ها مقاومت بسیار بیشتری دارند و احتمال پاره شدن آن ها بسیار کم تر است. در واقع تا زمانی که موتور خودرو سالم باشد، زنجیر تایم هم به کار خود ادامه می ‌دهد. بنابراین خودروهایی که به جای تسمه تایم از زنجیر تایم استفاده می ‌کنند، محبوبیت بسیار زیادی در بین ایرانی ‌ها کسب کرده اند. امیدواریم که در خودروی پژو پارس هم مانند بسیاری از خودروهای جدید به جای تسمه تایم از زنجیر تایم استفاده شود. البته ذکر این نکته نیز در این جا خالی از لطف نیست که تسمه تایم هم نسبت به زنجیر تایم یک مزیت دارد و آن هم کار کردن بی سر و صدای آن است.

شاید دارندگان خودروی پرشیا بابت این که باید استرس داشتن تسمه تایم را تحمل کنند، ناراحت شوند ولی باید به شما بگوییم که داشتن تسمه تایم فقط به خودروی پژو پرشیا محدود نیست. در خودروهای ایرانی تنها خودروهای قدیمی پیکان وانت و پیکان بودند که از زنجیر تایم استفاده می‌ کردند و به جز آن دو مورد، همه خودروها دارای تسمه تایم هستند و دارندگان آن ها هم باید این استرس را تحمل کنند.

زمان تعویض تسمه تایم پرشیا

آسیب های پاره شدن تسمه تایم پرشیا

در صورتی که تسمه تایم پرشیا در زمان مناسب تعویض نشود، احتمال دارد که پاره شود. پاره شدن تسمه تایم می‌ تواند مشکلات بسیار زیادی را برای موتور خودروی شما ایجاد کند. اولین قطعه ‌ای که پس از پاره شدن تسمه تایم دچار آسیب می‌ شود، سوپاپ است. سوپاپ‌ ها و پیستون ‌ها درون سیلندر خودروی شما قرار دارند و از آن جایی که میل لنگ می ‌چرخد و زمان بندی میل سوپاپ تنظیم می ‌شود، سوپاپ ‌ها و پیستون ‌ها با یکدیگر تماسی ندارند. اگر تسمه تایم پرشیا پاره شود، این زمان بندی دچار مشکل می‌ شود و سوپاپ ‌ها و پیستون ‌ها به همدیگر می ‌خورند و این عامل باعث می ‌شود که سوپاپ ‌های خودرو کج شده و خراب شوند. خراب شدن سوپاپ‌ های خودرو هم به معنی اختلال کامل در عملکرد موتور خودرو است. هرچند خراب شدن سوپاپ ‌های خودرو هم هزینه بسیار زیادی را برای صاحب خودرو به دنبال دارد ولی این تازه قسمت خوب ماجرا است. در صورتی که تسمه تایم پرشیا در حالتی که دور موتور بالا است، پاره شود امکان آسیب رسیدن به سیلندر خودرو هم وجود دارد که در این صورت صاحب خودرو باید هزینه بسیار زیادی را برای تعویض سیلندر آن بپردازد.

 

تسمه تایم پرشیا چند کیلومتر عوض شود

تا همین چند سال گذشته، همه متخصصان امر خودرو پیشنهاد می کردند که تسمه تایم پرشیا و سایر خودروها را پس از هشتاد هزار کیلومتر رانندگی با خودرو عوض کنید. با این وجود در چند سال اخیر به قدری کیفیت قطعات مختلف خودرو از جمله تسمه تایم آن پایین آمده است که توصیه می کنیم سر پنجاه هزار کیلومتر، اقدام به تعویض آن کنید. فراموش نکنید که هزینه های تعمیر خودرو هم دیگر مثل سابق نیست و نباید سر تسمه تایم ریسک کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *