خودرویی

پرشیا چند اسب بخار است؟ بررسی کامل و جامع

پرشیا یا همان پژو پارس یکی از سدان‌های خانوادگی متوسط با حضور چندین ساله در ایران است. این خودرو در طول عمر خود در بازارهای ایران تغییرات چندانی را شاهد نبوده است. با این همه همیشه جزو خودروهای پر فروش و موفق در کشور محسوب شده است. در این مطلب به بررسی مشخصات فنی آن و قدرت موتور پرشیا می‌پردازیم. برای بسیاری جالب است که بدانند پرشیا چند اسب بخار قدرت دارد. با ما در اکادمی مالی مسعود همراه باشید تا پاسخ این پرسش را بیابید.

معرفی کلی پرشیا خودروی محبوب ایران خودرو:

بی‌تردید یکی از موفق‌ترین محصولات شرکت ایران خودرو در کشور پژو پارس یا همان پرشیا است. بعد از اینکه تولید پژو ۴۰۶ در این شرکت متوقف شد تولید پژو پارس کلید خورد. این خودرو به نظر کارشناسان این حوزه فیس لیفت پژو ۴۰۵ به شمار می‌رود. در طول دوران تولید پژو پارس در نسخه‌های متعدد و مختلفی طراحی و تولید شده است. با این همه در بخش فنی این تغییرات چندان چشمگیر و قابل توجه نبوده‌اند. مشخصات فنی و قدرت موتور پرشیا در بسیاری از نمونه‌های تولید شده از این ماشین تقریبا ثابت باقی مانده است. همین امر را می‌توان به عنوان یکی از نقاط ضعف در تولید آن به شمار آورد. بیشترین تغییرات در پرشیا به ویژه در نسخه‌های اخیر آن مربوط به داشبورد طراحی شده برای آن می‌شود. در ادامه کارشناسان آکادمی مالی مسعود به مشخصات این خودرو و اینکه موتور پرشیا چند اسب بخار است اشاره می‌کنند.

آشنایی با شکل ظاهری پرشیا:

با توجه به ظاهر خسته کننده پژو ۴۰۵ همه از فیس لیفت آن و ساخت پرشیا راضی بودند. چرا که از نظر طراحی نتیجه‌ی این فیس لیفت روی ۴۰۵ و ساخت پژو پارس بسیار خوب از آب در آمده  بود. در طراحی پرشیا از ابتکارات عجیب و غریب و غیر اصولی که در برخی از خودروها دیده می‌شود پرهیز شد. همین امر ظاهری بدون نقص و جذاب برای این ماشین ایران خودرو به وجود آورد. قدرت موتور پرشیا و دیگر مولفه‌های فنی آن تغییرات چندانی را شاهد نبود. در قسمت جلوی پرشیا چراغ‌های کشیده و صندوقی متفاوت در عقب زیبایی خوبی برای این خودرو به همراه داشته است. زه کناری نیز در این خودرو نسبت به ۴۰۵ پهن‌تر انتخاب شده و از قالپاق‌های جدید در ساخت آن بهره گرفته‌اند. توجه به جزئیات در طراحی پژو پارس باعث محبوبیت حواله پرشیا در زمان تولید ان شده بود. اما تنها اختلاف قیمت غیر منطقی بین این خودرو و ۴۰۵ بود که مشکل‌ساز شده بود. برای اطلاع از شرایط فروش این خودرو وارد صفحه حواله خودرو شوید.

اسب بخار پرشیا

طراحی کابین داخلی پرشیا چطور است؟

قدرت موتور ۴۰۵ تا حد زیادی مشخص می‌کند که پرشیا چند اسب بخار است. چرا که از نظر مشخصات فنی و قدرت موتور پرشیا شباهت‌های زیادی بین این دو خودرو وجود دارد. اما در بخش طراحی داخلی این خودرو تفاوت‌های زیادی با ۴۰۵ مشاهده می‌شود. البته به نسبت اختلاف قیمت پرشیا و ۴۰۵ امکانات و طراحی کابین پژو پارس بهتر نبود. با این وجود بیشترین تفاوت بین این دو خودرو را در همین قسمت می‌توان مشاهده کرد. در حال حاضر نیز چند سالی از تولید پرشیا داشبورد جدید می‌گذرد و فروش خوبی نیز داشته است. در پرشیا از رودری و فرمانی جدید استفاده شده بود تا ایجاد جلوه‌ای مدرن کند. چند آپشن متنوع نظیر:

  • تهویه مطبوع اتوماتیک
  • کلیدهای کنترلی روی فرمان

نیز داخل کابین پرشیا را امروزی‌تر کرده است. اما چیزی که در کابین پرشیا خوشایند نیست استفاده از متریال بی‌کیفیت ر ساخت داشبورد آن می‌باشد. این متریال بی‌کیفیت و پلاستیک خشک در بخش داشبورد تا حد زیادی جلوه‌ی داخلی این خودرو را تحت تاثیر قرار داده است.

مشخصات فنی پژو پارس:

در این قسمت پاسخ اینکه پرشیا چند اسب بخار است را خواهید یافت. زیرا قدرت موتور پرشیا و مشخصات فنی آن را در این قسمت از مقاله شرح داده‌ایم. در زیر کاپوت این خودروی فیس لیفت شده یک پیشرانه‌ی ۴ سیلندری با ۸ سوپاپ استفاده شده است. حجم موتور پرشیا ۱۷۶۱ سی‌سی در نظر گرفته شده است. در نتیجه بیشترین توان آن ۱۰۰ اسب بخار خواهد بود. حداکثر گشتاوری که این موتور قادر به تولید آن است ۱۵۳ نیوتن بر متر ارزیابی و اعلام شده است. جعبه دنده‌ای که طراحان ایران خودرو برای پرشیا در نظر گرفته‌اند ۵ سرعته و دستی می‌باشد. قدرت ۱۰۰ اسب بخار پرشیا از طریق گیربکس ان به چرخ‌های جلویی منتقل می‌گردد. این پیشرانه قادر است شتاب ۰ تا ۱۰۰ خودرو را در ۱۱ ثانیه طی کند. بیشترین سرعتی که با توجه به قدرت موتور پرشیا می‌توانید تجربه کنید ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت است.

سایر مشخصات فنی پرشیا:

نسخه‌ی جدیدتری از این خودرو نیز با پیشرانه‌ای بهتر تولید شده است. نسخه‌ی قوی‌تر پژو پارس پیشرانه‌ای tu5 در دل خود دارد. با این همه شتاب صفر تا صد نسخه قدیمی‌تر بهتر از نسخه جدید پژو پارس می‌باشد. دلیل آن را باید در حجم موتور بالاتر موتور نسخه قدیمی پرشیا جستجو نمود. با اینهمه مصرف سوخت در نسخه قدیمی‌تر این خودرو بیشتر از نسخه‌ی جدید با موتور TU5 است. سوخت ترکیبی مورد استفاده در این خودرو در هر ۱۰۰ کیلومتر حدود ۹.۱ لیتر برآورد شده است. توجه داشته باشید که در شرایط رانندگی شهری این عدد به ۱۳.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر می‌رسد. در نتیجه پرشیا را باید در گروه خودروهای پرمصرف و هزینه‌بر از این نظر دسته‌بندی کرد. در واقع قدرت موتور پرشیا با مصرف مقادیر بالای سوخت ایجاد می‌گردد. حساس بودن واشر سرسیلندر در پژو پارس را باید دومین نقطه ضعف این سدان خانوادگی ایران خودرو به شمار آورد. سیستم خنک کننده در پرشیا با موتور XUV در صورت ایجاد فشار بالا به سرعت با مشکل مواجه می‌گردد.

مزایا و معایب پرشیا چیست؟

در این بخش کارشناسان ما در آکادمی مالی مسعود به صورت چکیده مزایا و معایب این خودرو را بیان خواهند کرد. از مزایای این خودروی با سابقه‌ی ایران خودرو می‌توان به مواردی نظیر:

  • هزینه تعمیر و نگهداری مناسب
  • گستردگی شبکه نمایندگی و خدمات پس از فروش
  • شتاب و توان حرکتی خوب
  • بازار پر رونق خرید و فروش پرشیا دست دوم

اشاره نمود. اما معایب این ماشین قدیمی بودن پلتفرم آن و پیشرانه‌ی بسیار پرمصرف می‌باشد.

سخن پایانی:

قدرت موتور پرشیا و پاسخ به سوال پرشیا چند اسب بخار است را در این مطلب از آکادمی مالی مسعود می‌یابید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *