خودرویی

آیا رانا پلاس ماشین خوبی است؟

رانا پلاس یکی از خودروهای جدید ایران خودرو است که با تغییراتی در رانا به بازار روانه شده است.  بسیاری از افراد با این سوال مواجه هستند که آیا این خودروی جدید ایران خودرو ماشین خوبی هست یا نه؟! در این مقاله از آکادمی مالی مسعود تلاش کرده‌ایم با بررسی ابعاد مختلف این خودرو پاسخ مناسبی ارائه نماییم. این بررسی به صورت کلی و با بیان مزایا و معایب این خودرو انجام خواهد شد. بنابراین اگر در فکر خرید این محصول جدید از خانواده رانا هستید با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

آشنایی و معرفی رانا پلاس:

رانا در سال ۱۳۸۸ توسط ایران خودرو رونمایی و در سال ۱۳۹۱ به بازار عرضه شد. دو مدل ال ایکس و ای ال از این خودروی جذاب در جاده‌های ایران خودنمایی می‌کنند. رانا از ابتدا یکی از محصولات جوان پسند و جذاب از شرکت ایران خودرو محسوب می‌شد. به همین خاطر در سال ۱۳۹۸ با اعمال تغییراتی در این خودرو با فیس لیفتی جدید به بازار عرضه شد. رانا پلاس به عنوان عضو جدید خانواده ایران خودرو بر روی پلتفرم پژو ۲۰۶ D طراحی و ساخته شده است. یکی از تفاوت‌های اساسی این ماشین با مدل قبلی آن ر استانداردهای آلایندگی می‌باشد. همچنین به لحاظ شاخصه‌های فنی مشابهت زیادی به خودروی رانا داشته و از نظر موتوری یکسان است.

طراحی و مشخصات ظاهری رانا+:

این خودروی جدید نسبت به نسخه قدیمی خود از طراحی قابل قبول‌تر و جذاب‌تری برخوردار است. البته ظاهر ماشین ارتباط زیادی با سلیقه فردی افراد دارد. با این همه فروش بالاتر این خودرو نشان از خوشایند تعداد افراد بیشتری ازظاهر این خودرو است. از جمله تفاوت‌های رانا پلاس با نسخه قبلی خود در چراغ‌های جلو و عقب آن است. چراغ‌های مورد استفاده در این خودروی جدید LED بوده و نور بیشتری دارد. دستگیره‌های درب خودرو و زه‌های جانبی با بدنه آن از دیگر نکاتی تغییر یافته در این خودرو است. این به کارگیری رنگ‌های یکپارچه یکی از اقدامات هوشمندانه در تغییرات ظاهری نسل جدید رانا می‌باشد. زیرا به کارگیری رنگ‌های یک دست و یکپارچه بر جلوه و زیبایی هر چه بیشتر این خودرو افزوده است.

آیا رانا پلاس ماشین خوبی است؟

بررسی مشخصات فنی رانا پلاس:

این خودرو با مدل ال ایکس از رانا به لحاظ فنی تفاوت چندانی ندارد. حجم موتور مورد استفاده در آن ۱۵۸۷ سی‌سی بوده و از نوع TU5 در نوع ۵ دنده است. همچنین موتور مدل ۶ دنده‌ی این خودرو از نوع TU5P می‌باشد. رانا + اولین ماشینی است که ایران خودروی روی آن ۶ دنده قرار داده است. شتاب اولیه نوع ۵ دنده از این نسخه جدید رانا ۱۲ ثانیه و نوع ۶ دنده‌ی آن ۱۱.۶ ثانیه است. بیشترین سرعتی که از این خودرو انتظار می‌رود ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت بوده و ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ دارد.

گیربکس ۶ سرعته در رانا پلاس:

اشاره کردیم که اولین ماشینی که در ایران خودرو دارای گیربکس ۶ سرعته است دنا + می‌باشد. احتمالا بعد از این سورن و دنا پلاس نیز از مجموعه خودروهای این شرکت با گیربکس ۶ سرعته تولید شوند. به کارگیری این نوع از گیربکس باعث پایین نگهداشتن دور موتور خودرو خواهد شد. در نتیجه مصرف سوخت تا اندازه‌ای کمتر شده و بهینه می‌شود. به همین دلیل بر پیشرانه‌ی خودرو فشار بسیار کمتری وارد می‌گردد. حداکثر سرعت دنا + با استفاده از گیربکس ۶ سرعته کم نمی‌شود اما شتاب اولیه ماشین ۰.۴ ثانیه کاهش می‌یابد.

تغییرات اصلی رانا + چیست؟

اشاره کردیم که این خودرو دارای تغییرات زیادی نسبت به نسخه قبلی خود نیست. با این همه تفاوت‌های مشهودی در آن نسبت به دو مدل رانا دیده می‌شود. این تغییرات اعمال شده در رانا پلاس عبارتند از:

  • تغییرات طراحی داشبورد
  • طراحی بهتر و مناسب‌تر بالابر شیشه‌ها
  • استفاده از رودری‌های جدید با لایه‌های کرومی
  • طراحی ارگونمیک دسته دنده
  • استفاده از نو قرمز در کیلومترهای عقربه‌ای خودرو
  • دکمه‌های اعمال شده بر روی فرمان
  • استفاده از ۴ بلندگو و امکان استفاده از بلوتوث

می‌باشد.

رانا + چه مزیت‌هایی دارد؟

در زمان خرید این خودرو مزایای آن می‌تواند نقش پر رنگی ایفا نماید. در این بخش با برخی از مزیت‌ها و محاسن این خودروی جدید ایران خودرو آشنا خواهیم شد. و علاوه بر مطالب ذکر شده خرید حواله رانا پلاس نیز در بین مردم بسیار محبوب شده است.

۱-پیشرانه‌ای با استهلاک کم و آلایندگی یورو ۵:

در بین دیگر پیشرانه‌های مورد استفاده در خودروهای داخلی TU5 از کم استهلاک‌ترین‌ها به شمار می‌رود. موتور ۱۰۵ اسب بخار رانا پلاس گشتاوری معادل ۱۴۲ نیوتن بر متر از خود بر جای می‌گذارد. به همین دلیل از نظر میزان سوخت مصرفی در گروه مقرون به صرفه‌ترین خودروهای داخلی به شمار می‌رود. استاندارد آلایندگی یورو ۵ نیز سازگاری مطلوب این خودرو با محیط زیست را نشان می‌دهد.

۲- سهولت تهیه قطعات یدکی:

فراوان بودن قطعات یدکی این خودرو را نیز می‌توان به عنوان مزایای مهم رانا + در نظر گرفت. بنابراین در زمان خراب شدن ماشین دیگر نگرانی از بایت تامین قطعات مورد نیاز آن وجود نخواهد داشت.

۳- آپشن‌های رفاهی بیشتر از نسخه‌های قبلی رانا:

رانا پلاس را می‌توان نسخه‌ی ارتقا یافته از این ماشین در نظر گرفت. از این رو امکانات و آپشن‌های رفاهی این خودروی جدید بیشتر از نسخه قدیمی است. بخشی از این امکانات مازاد در رانا + اعم از:

  • ترمز دیسکی عقب خودرو به صورت سفارشی ساز
  • کروز کنترل
  • سنسورهای مربوط به پارک عقب
  • ترمزهای ضد قفل
  • آنتن اکتیو
  • آینه بغل با تنظیمات برقی

می‌باشد.

آیا رانا پلاس ماشین خوبی است؟

معایب رانا + چیست؟

بعد از اینکه با معایب این خودروی جدید آشنا شدیم باید مروری هم بر معایب آن داشته باشیم. برخی از مواردی که به عنوان ایرادات رانا پلاس می‌توان برشمرد عبارتند از:

  • کیفیت ساخت بسیار معمولی
  • عایق‌بندی نسبتا ضعیف کابین
  • فضای کم برای ردیف دوم خودرو

هستند.

کلام پایانی:

برای اینکه بدانیم رانا پلاس خودروی خوبی هست یا نه باید با مزایا و معایب آن آشنا شویم. در این مطلب از آکادمی مالی مسعود نسخه جدید رانا را در ابعاد و زوایای مختلف مورد بررسی قرار دادیم. امیدواریم بعد از مطالعه این مقاله تصمیمی مناسب در زمینه خرید این خودرو اتخاذ کنید. برای دریافت مشاوره‌های پیش از خرید و فروش حواله خودرو با کارشناسان ما در آکادمی مالی مسعود تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *