خودرویی

مشکل گیربکس دیگنیتی

مشکل گیربکس دیگنیتی از جمله مواردی است که در این خودرو باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد. این گیربکس  در نسخه اصلی برای ماشین‌های دو دنده استفاده می‌شد. در واقع برای خودروهای شهری و کوچک نظیر ماشین‌های الکتریکی از این نوع گیربکس کمک گرفته می‌شود. دو دنده اصلی در دنده دیگنیتی به صورت مستقیم به موتور وصل می‌باشند. یکی از این دو دنده برای شتاب دادن سریع به خودرو و دیگری در سرعت بالا کاربرد دارد. بسیاری از مشکلات این بخش از دیگنیتی به دلیل همین کوچکی و سبکی گیربکس رخ می‌دهد. در این مقاله از آکادمی مالی مسعود با شما درباره این سری از مشکلات دیگنیتی صحبت می‌کنیم . با خواندن این مقاله شما میتوانید در هنگام خرید حواله دیگنیتی تصمیم بهتری بگیرید. آکادمی مسعود در خرید حواله خودرو میتواند شما را همراهی کند.

گیربکس دیگنیتی:

این گیربکس برای اولین و تنها بار در دیگنیتی به عنوان یک خودروی احتراق داخلی به کار رفته است. موارد دیگر استفاده از این گیربکس در ماشین‌های الکتریکی کوچک برای حمل و نقل درون شهری هستند. دنده‌های اصلی به کار رفته در این گیربکس تنها دو دنده می‌باشند. همچنین این گیربکس در سرعت‌های پایین‌تر و مسیرهای خطی عملکردی به مراتب بهتر از سایر گیربکس‌ها از خود نشان می‌دهد. قبل از آشنایی با مشکل گیربکس دیگنیتی باید با کارایی و کاربرد گیربکس در خودرو تا حدی آشنا باشیم.

عملکرد گیربکس در خودرو چیست؟

برای بسیاری از افراد این سوال وجود دارد که کار گیربکس در خودرو دقیقا چیست؟ گیربکس خود از بخش‌های مختلفی نظیر چرخ دنده‌ها ساخته شده است. چرخ دنده‌های به کار فته در گیربکس اندازه‌های مختلفی دارند. به همین دلیل است که گشتاور در ماشین‌های مختلف در شرایط گوناگون متفاوت می‌باشد. در دنده اول گیربکس بیشترین گشتاور خروجی ماشین را شاهد خواهیم بود. از این جهت دنده اول ماشین برای سطوح شیب‌دار و زمین‌های ناهموار مناسب است. نسبت خروجی از دنده اول به سمت دنده آخر کاهش پیدا می‌کند. در واقع دنده‌ی گیربکس باید متناسب با موقعیت زمین و سرعت مورد نظر تنظیم یا در اصطلاح قفل گردد.

خرید حواله دیگنیتی

تعمیر مشکل گیربکس دیگنیتی:

اصولا کار تعمیر و عیب‌یابی از گیربکس هر ماشینی تخصصی محسوب می‌شود. بنابراین باید توسط افراد حرفه‌ای تعمیر گیربکس خودرو انجام شود. در این بخش با تعدادی از شایع‌ترین مشکلات گیربکس دیگنیتی که باید برطرف شود آشنا می‌شویم.

  • کنترل روغن گیربکس دیگنیتی: روغن گیربکس باید همیشه در یک سطح مناسب و استاندارد قرار داشته باشد. در غیر این صورت قطعات گیربکس به سرعت خراب شده و مشکل‌دار می‌شوند. همچنین اگر روغن گیربکس کثیف شده باشد لازم است تا سریعا تعویض شود.
  • مشکل سیم در گیربکس دیگنیتی: توصیه می‌شود تا سیم‌های گیربکس دیگنیتی به طور کامل مورد بررسی قرار گیرند. بررسی‌های به موقع باعث می‌شود تا خرابی‌های ایجاد شده در سیم‌های گیربکس به سرعت تعمیر یا تعویض گردند.
  • موتور الکتریکی در گیربکس دیگنیتی: در گیربکس دیگنیتی موتورهای الکتریکی وظیفه‌ی کنترل دنده‌ها را بر عهده دارند. این موتورهای الکتریکی گاهی دچار آسیب و خرابی می‌شوند که باید تعمیر یا تعویض شوند. مهارت تعمیرکار در تشخیص و رفع این ایرادات می‌تواند اثر بسیار زیادی داشته باشد.
  • فیوزهای گیربکس دیگنیتی: سوختن فیوز نیز مشکل گیربکس دیگنیتی به شمار می‌رود. برای تعویض فیوزهای سوخته در گیربکس دیگنیتی نیز باید هر کوتاه‌ترین بازه‌ی زمانی اقدام نمود.
  • فیلتر روغن در گیربکس دیگنیتی: این فیلتر برای عملکرد هر چه بهتر گیربکس دیگنیتی تعبیه شده‌ است. در نتیجه باید به موقع نسبت به تعویض فیلتر روغن گیربکس دیگنیتی اقدام نمود.
  • تعویض دنده‌های گیربکس دیگنیتی: گاهی اوقات دنده‌های مورد استفاده در گیربکس دیگنیتی دچار خرابی و آسیب می‌شوند. در این شرایط چاره‌ای جز تعویض کردن دنده‌ها وجود ندارد.

فراموش نکنید که برطرف کردن ایرادات گیربکس دیگنیتی باید توسط افراد متخصص و تعمیرکاران حرفه‌ای صورت گیرد. پس هرگز شخصا و بدون داشتن مهارت کافی برای رفع این ایرادات در گیربکس دیگنیتی اقدام نکنید.

اسکن گیربکس دیگنیتی راهی برای تشخیص عیوب:

یکی از ابزارهای قدرتمند در تشخیص مشکل گیربکس دیگنیتی اسکن تشخیصی آن می‌باشد. این اسکن‌ها در واقع سیستم اسکن گیربکس روشی کامل و دقیق برای عیب‌یابی این قطعه از ماشین است. در صورت عدم وجود این اسکن باید گیربکس از خودرو خارج شده و مورد بررسی قرار گیرد. اینکار باید بدون آسیب زدن و ایجاد صدمه در گیربکس دیگنیتی انجام بگیرد. در واقع خدمات مربوط به اسکن گیربکس جزو سرویس‌هایی است که شرکت سازنده ارائه می‌کند. پس در زمان خرید خودرو از تمام این سرویس‌های موجود پرس و جو کنید.

خرید حواله دیگنیتی

چراغ هشدار گیربکس اتوماتیک دیگنیتی:

در دیگنیتی اتومات حسگرهای مختلفی تعبیه شده است که رایانه خودرو را از شرایط خودرو آگاه کنند. بخش ازاین سنسورها در گیربکس اتومات تعبیه شده‌اند تا سطح دمای مایع و فشار کلی آن را به رایانه ماشین اطلاع دهند. هر مشکل گیربکس دیگنیتی از طریق چراغ هشدار به راننده اطلاع داده می‌شود. به این ترتیب کار برای سرویس و تعمیر این قطعه از خودرو بسیار ساده و راحت خواهد شد. اما چراغ گیربکس اتومات دیگنیتی به دلایل مختلفی روشن می‌گردد نظیر:

  • کم شدن سطح روغن گیربکس در دیگنیتی
  • خراب شدن سیستم الکترونیک در گیربکس
  • خرابی‌های مکانیکی گیربکس دیگنیتی
  • خرابی در سیستم ترمز دیگنیتی

با روشن شدن این چراغ باید بلافاصله به تعمیرکار برای دریافت خدمات حرفه‌ای جهت رفع مشکل گیربکس دیگنیتی مراجعه کنید.

نکات مهم برای حفظ سلامت گیربکس دیگنیتی:

در این بخش به چند نکته مهم برای حفظ سلامت گیربکس دیگنیتی اشاره خواهیم کرد.

  • گیربکس دیگنیتی در شرایط بیشتر از اندازه مرطوب آسیب می‌بیند. پس بهتر گیربکس این خودرو از چنین شرایط و محیط‌هایی تا حد ممکن دور باشد.
  • اجزای گیربکس دیگنیتی برای تغییر حالت سریع طراحی و ساخته نشده‌اند. پس از حالت درایو به حالت ریورس به سرعت انتقال پیدا نکنید.
  • بیکار ماندن در حالت درایو برای تایم طولانی می‌تواند به گیربکس دیگنیتی آسیب وارد کند.
  • به ادعای روغن‌های دائمی برای گیربکس توجه نکنید. اغلب روغن‌های مورد استفاده تنها در دوره‌ی گارانتی خودرو کارایی دارند. بعد از آن باید نسبت به تعویض روغن گیربکس دیگنیتی اقدام نمایید.

توجه به این نکات می‌تواند به طول عمر بیشتر و کارکرد بهتر گیربکس در دیگنیتی کمک کند.

کلام پایانی:

مشکل گیربکس دیگنیتی یکی از نگرانی‌های اصلی خریداران این خودرو است. با این همه با رعایت چند نکته و سرویس به موقع می‌توان از این مشکلات تا حد زیادی پیشگیری کرد.

دیدگاهی در مورد “مشکل گیربکس دیگنیتی

  1. محمدی گفت:

    سلام خریدار حواله بهمن موتور و ایرانخودرو هستم از همه شهرها
    ۰۹۳۸۷۳۹۶۸۹۳

  2. میلادی گفت:

    دنا تحویل دی ماه رو چن خریدارید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *